Criatures 29/04/2013

L'enemic a casa

4 min

Us imagineu queels traficants d’armes inicien una campanya a favor de la pau... doncs no imagineu! - Fa uns anys que el govern federal mexicà pretén abatre de manera massiva la pobresa, la desnutrició i la marginació social a Mèxic. La Croada Nacional contra la Fam és una estratègia d'inclusió i benestar social ja que d'acord amb les xifres del Banc Mundial, Mèxic posseïa el 2010 una taxa d'incidència de pobresa del 51.3%.Segons el Consell Nacional d'Avaluació de la Política de Desenvolupament Social el 46.2% de la població mexicana es trobava en situació de pobresa, dels quals 11.700.000 de persones es trobaven en pobresa extrema, és a dir, no compten amb els recursos per adquirir els aliments necessaris per a una vida sana, malgrat que la Constitució Mexicana en el seu article quart estipula com a dret una alimentació nutritiva, suficient i de qualitat.

Els cinc objectius d'aquesta croada són:

1. Eliminar totalment la fam mitjançant l'alimentació i nutrició de persones d'escassos recursos;

2. Eradicar la desnutrició entre els nens;

3. Augmentar la producció alimentària i l'ingrés de camperols i agricultors;

4. Reduir les pèrdues post-collita, i,

5. Promoure la participació de les comunitats i beneficiaris del programa.

Serien uns objectius i una proposta fantàstica si no fos que Nestlé i PepsiCo han firmat un contracte amb el govern per formar part del projecte.

A Mèxic no només hi ha problemes de desnutrició també hi ha ungreu problema d’obesitat degut a una mala nutrició: l’abandonament de la lactància materna, a la invasió del menjar escombrariai l'alt consum de refrescos que han portat al menyspreu dels aliments que formen part de la dieta tradicional mexicana, una de les més riques del món. I tot això està esgotant el sistema de salut per les malalties derivades del consum d’aquests aliments, per la qual cosa incorporar aquestes empreses a una croada en pro de l’alimentació saludable sembla un acudit de mal gust.

Hi ha un risc real que aquest programa de salut es converteixi en un negoci que monopolitzin les grans corporacions de la indústria de l'alimentació, la qual cosa pot causar majors nivells de desnutrició entre els mexicans. Amb el pretext de mitigar la fam a les poblacions de més pobresa al país, les cúpules del menjar industrialitzat pretenen que els sigui concedida la distribució de productes que, pel seu alt contingut en greixos saturats i sucres, a més del seu baix nivell nutritiu, lluny d'alleujar el problema representen un major risc de problemes de desnutrició i malalties greus com l'obesitat, diabetis, hipertensió i infarts.

Nestlé és una empresa que constantment viola el Codi Internacional dels Succedanis de Llet Materna, establert per l'OMS i UNICEF al 1981.

El codi de comercialització de succedanis de la llet materna, clarament explica en el seu article 4.2 i 5.2 que és una violació que les empreses que els fan estiguin en contacte directe amb les mares. I això és precisament el que Nestlé proposa al voler capacitar dones perquè facin xerrades de "nutrició" i evidentment la base seran els seus productes.

Del 2006 al 2012, el percentatge de lactància materna exclusiva en menors de sis mesos va passar a Mèxic del 22.3% al 14.4%. Desafortunadament, aquest descens va ser encara més dramàtic en el medi rural on l'índex va disminuir a la meitat. La disminució dels índexs de lactància materna a Mèxic representa un greu problema de salut pública, que no se soluciona, sinó que s'incrementa, amb la promoció i introducció, sobretot en zones d'alta marginació, de llets artificials en nens menors de dos anys.

Davant la manca d'instruments que regulen les activitats d'aquest tipus d'empresesseguiran enriquint-se amb la venda de llet artificial i altres dels seus productes, que ara promouran gratuïtament 15,000 dones reclutades en zones d'alta marginació.

Això sense esmentar que les empreses immiscuïdes en el projecte, PepsiCo i Nestlé, representen un conflicte d'interès, ja que no es pot fer política pública amb la principal indústria causant de l'obesitat i la malnutrició!

A Brasil, on es van implementar els programes "Fam zero" i "Borsa de família", durant el govern deLula da Silva, i en el qual l'empresa Nestlé va participar i es va ocupar de que les dones encarregades de ser guies nutricionals, en lloc d'inculcar el bon menjar, es van tornar venedores de productes de l'empresa. En el cas brasiler el projecte es va suspendre per les protestes d'organitzacions socials que van denunciar el mal que causa als infants el consum de productes de Nestlé.

Per acabar-ho de rematar un dels alts càrrecs de Nestlé va dir fa uns anys en una entrevista que l'aigua no és un dret humà.Afirma que la idea que l'aigua és un dret humà prové d'organitzacions no governamentals "extremistes". Segons ell l'aigua és un aliment com qualsevol altre i ha de tenir un valor de mercat. Fixeu-vos que tenen “la recepta” de la llet en pols i volen controlar el consum d’aigua...Fan molta por!

És evident que tot això passa lluny de casa nostra però ara els cal tota la nostra ajuda perquè ja sabeu: "Barbam propinqui radere, heus, cum videris, prabe lavandos barbula prudens pilos"

Signeuper aturar-ho!

stats