ParAules (PARlant des de les AULES)

ParAules (PARlant des de les AULES)

0

Assetjament escolar: una dura realitat

L’últim article que he publicat en aquest mitjà, no fa gaires dies, feia referència a l’assetjament, però anava adreçat al públic en general. En aquest, em plau fer-vos-en destinataris vosaltres, els i les joves en edats de cursar el cicle superior de primària o qualsevol nivell d’ESO, màxims afectats, i el brindo, a més, als vostres professors per si n’hi hagués algun que trobés que val la pena de treballar el tema d’alguna manera a classe. Segons les estadístiques, l’assetjament escolar afecta 14 de cada 100 alumnes d’aquestes edats. Una proporció inassumible. Fixeu-vos que això...
0

Assetjament al més feble

Prenc, com a pretext per a escriure aquest article, la notícia apareguda recentment als mitjans, d’una colla d’adolescents que va apallissar un altre menor per prendre-li el mòbil i una cadena. El fet va tenir lloc al districte de Sants de Barcelona, però, lamentablement, agressions com aquesta o altres de semblants són més freqüents que no sembla. La nostra sensibilitat augmenta en aquest cas, perquè existeix un vídeo que de seguida es va fer viral a les xarxes en el qual es veu clarament com els agressors, sense cap mena de compassió, claven puntades de peu per tot el cos i cops de puny...
0

Al batxillerat, bou per bèstia grossa

L’any 1968, RENFE va tenir a bé suprimir la tercera classe dels trens. A partir d’aquell any, d’acord amb l’anomenat Plan de Modernización, aquesta companyia ferroviària va considerar que posava els seus trens a l’altura dels europeus. Si més no, en aquest aspecte, que semblava estalviar als passatgers amb menys recursos el suplici que suposava haver de viatjar en vagons de fusta com aquells de les pel·lícules del llegendari oest americà que, temps era temps, van fer les delícies dels amants d’un determinat tipus de cinema. Quan es va fer aquest canvi, que va ser progressiu, jo, encara...
0

La immersió, blindada?

L’aprovació de l’esmena sobre la llengua vehicular de l’ensenyament amb els vots d’Unides Podem, ERC i el PSOE va generar una polèmica completament estèril i, des de qualsevol punt de vista, veritablement naïf. Dir que alguna cosa, al territori espanyol, pot blindar la immersió lingüística és tractar el ciutadà com un ignorant i voler fer-li creure el que no és o bé és no tenir ni la més remota idea de com exerceix el poder l’Estat espanyol. Ni que la immersió lingüística s’introduís en la mateixa Constitució podríem considerar que està blindada. Coneixent com respira l’Estat espanyol –i,...
0

Halloween

Halloween   Jordi Sedó Lingüista i escriptor www.escriptors.cat/autors/jordisedo   Cada cop que, per aquestes dates, passo per davant d’una escola o en veig imatges per televisió, no puc evitar un sentiment de tristor en comprovar que l’edifici està decorat amb motius terrorífics a l’estil de la festa anglosaxona que dona títol a aquest l’article. Tristor, bàsicament, perquè aquest tipus de decoració va substituint, cada cop més, la típica de la nostra castanyada de sempre, darrerament començada a rebatejar com a “festa de tardor” als centres precisament per a evitar que sigui...
0

Ara quarantenarem?

Ahir, vaig escoltar la part del programa de TV3 “Planta baixa” que retransmetia, en directe, la roda de premsa que van donar, conjuntament el vicepresident Aragonès, la consellera Vergés i el conseller Bargalló, sobre l’obertura de les escoles el dia 14 de setembre i la veritat és que em va decebre força. Tant em va decebre que el que més em va cridar l’atenció va ser un detall de caràcter lingüístic. Espero que sapigueu disculpar-me la deformació professional. Al final de l’article, comentaré breument el que em va semblar el poc substanciós contingut de la roda de premsa, però, abans,...
0

Fracàs escolar entre nens marroquins

Llegeixo un titular de diari que em crida l’atenció perquè em dona a entendre que els joves d’origen marroquí tenen un risc de fracàs escolar que és del doble del que tenen els altres joves. L’afirmació arrenca de l’estudi que ha dirigit el sociòleg Adrián Becerra, però el lector que es queda amb el titular sense llegir la notícia sencera, situació molt freqüent entre els qui no dediquen gaire estona a llegir el diari, pot tenir la impressió que aquest risc de fracàs escolar s’atribueix, efectivament, a l’origen geogràfic o ètnic d’aquests nois com una mena de causa inherent a la seva...
0

"Qüestions morals socialment controvertides"

Múrcia, Andalusia i Madrid, tres comunitats autònomes en les quals el vot de Vox és imprescindible, es troben en perill d’haver de fer front a l’anomenat “pin parental”, segons el qual, en cas que, a l’escola, es dugui a terme una activitat, xerrada o taller “que afecti qüestions morals socialment controvertides o sobre la sexualitat, que puguin resultar intrusius per a la consciència i la intimitat” de la canalla, els pares poden demanar que el seu fill en sigui exclòs. Es tracta d’una iniciativa a proposta de Vox, que pretén aplicar aquesta norma, que xocaria frontalment amb la...
0

El plurilingüisme escolar del PSC

La polèmica encesa arran de la proposta del PSC de dur al seu pròxim congrés una revisió del tractament de les llengües a l’escola a base de propugnar-hi un model plurilingüe denota fins a quin punt la llengua de l’escola ha esdevingut cobejada matèria electoralista. Intueixo, com molts observadors ja han avisat, que la iniciativa del PSC és, a la vista de noves eleccions autonòmiques en un horitzó no gaire llunyà, un desaprensiu intent de pescar el vot dels desencantats de Ciutadans a base d’oferir un model que, si més no en el seu enunciat, pot recordar el que proposava el partit del...
0

"El català, llengua de comunicació a l'escola"

Estem a punt d’iniciar un nou curs escolar i és, per tant, un moment en què, de manera cíclica, els docents tenen l’oportunitat de revisar actituds, millorar maneres de fer i, en definitiva, plantejar el nou període esmenant l’anterior per fer més eficaç encara l’acció educativa de cada professional. És per això que abordo precisament avui, a pocs dies que els alumnes comencin a arribar a les aules, un tema que em sembla que, des de la part docent, i també des de l’autoritat educativa, es tracta, en molts casos, de manera excessivament laxa, com si no passés res, i amb una irresponsable...

Jordi Sedó

Jordi Sedó

Vaig néixer en el si d'una família humil del barri antic de Barcelona. Des de ben petit, la meva afició ha estat els idiomes. Recordo també que envejava els meus mestres perquè trobava que la seva feina, tot i que, naturalment, no m'ho plantejava en aquests termes, tenia unes enormes potencialitats. Quan vaig ser gran, vaig poder dedicar-me professionalment a les activitats que més m'agraden: escriure, ensenyar i l'estudi de la llengua com a fenomen antropològic i social.

Al llarg de la meva vida professional, m'he dedicat al conreu de les llengües, a la docència i a escriure, fonamentalment sobre llengua i educació, tot i que no pas exclusivament, ja que també he publicat alguns llibres de narrativa.

Per a més informació, seguiu l'enllaç http://www.escriptors.cat/autors/jordisedo/pagina.php?id_sec=2892.