ParAules (PARlant des de les AULES)

ParAules (PARlant des de les AULES)

1

Escola en català per a una societat bilingüe

Llegeixo al diari Ara que l’Asamblea por una Escuela Bilingüe (AEB) va presentar ahir un estudi a Madrid amb el nom d’Els projectes lingüístics de l’escola pública catalana: la marginació del castellà. Segons expliquen, han analitzat els projectes lingüístics de més de 2.000 centres catalans i conclouen que no hi ha cap escola que faci el 25% de les classes en castellà, tal com, segons l’estudi, disposen determinades sentències judicials. Independentment que totes les escoles de Catalunya estiguin efectivament obligades a fer una de cada quatre hores lectives en català a causa de certes...
0

El TC no avala el català com a llengua vehicular de l’escola

Després de 10 anys del recurs del PP sobre certs articles de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), finalment, el Tribunal Constitucional (TC) s’ha dignat a emetre sentència. De temps, n’han tingut...! N’han quedat afectats 10 articles, però cap d’ells es refereix al model d’immersió lingüística, que ha quedat intacta. Tot i això, sí que s’ha entrat en algun aspecte que toca la llengua, ja que el TC ha rebutjat la pretensió del PP d’anul·lar alguns articles sobre el règim lingüístic i, en canvi, manté l’atenció lingüística personalitzada en català als alumnes que no coneguin la llengua,...
0

La nova assignatura: Constitució espanyola

El senyor Albert Rivera, que no vol que s'adoctrini les criatures des de l'escola, ha assegurat que, si ell governa a Espanya a partir de les pròximes eleccions de finals de mes, imposarà una assignatura obligatòria i troncal que tingui com a objectiu ensenyar als nens a respectar, estimar i obeir la Constitució espanyola. Perfecte, senyor Rivera! Així és com es combat l'adoctrinament! Sí, senyor! Sort que els mestres tenen recursos suficients com per a aprofitar aquesta nova assignatura per a ensenyar als nens coses que disposa la Constitució, com ara que no es pot aplicar el 155 tal com...
0

Què fem per evitar l'assetjament escolar i els abusos a menors?

Assisteixo atònit al rebombori que es produeix de manera recurrent cada tres o quatre anys en l’àmbit educatiu, quan l'administració de torn es creu amb l'obligació de canviar-ho tot en superfície per deixar el fons tal com estava, com fan de tant en tant els supermercats, que ho canvien tot de lloc perquè el client hagi de fer-hi més voltes però, al cap i a la fi, acaben venent els mateixos productes i la qualitat no ha augmentat. Les noves tendències educatives malden per canviar els noms de les coses perquè semblin més modernes i adaptades als nous temps, quan no són més que imatge. Per...
0

Presentació del llibre 'Els secrets del planeta Mots'

La segona quinzena de novembre, tindran lloc sengles actes de presentació del meu darrer llibre, Els secrets del planeta Mots, a Cardedeu (19 de novembre de 2018) i a l’Ametlla del Vallès (20 de novembre de 2018). A continuació, hi incloc les corresponents invitacions a tots dos actes, als quals, hi és convidat tothom que hi vulgui assistir. Per a informació sobre el llibre, pitgeu qualsevol d'aquests...
0

'Els secrets del planeta Mots' als mitjans

RESSENYA D'ISABEL-CLARA SIMÓ AL DIARI EL PUNT AVUI (04.09.18) http://www.elpuntavui.cat/opinio/article/8-articles/1460286-el-planeta-mots.html ENTREVISTA EL LA REVISTA EL GARRIC (Setembre 2018) Aneu a buscar la contracoberta https://issuu.com/ajuntamentdelagarriga/docs/garric_setembre2018 RESSENYA AL BLOG "Paraula de mixa" (11.07.18) https://paraulademixa.jimdo.com/2018/07/11/els-secrets-del-planeta-mots/ ENTREVISTA A VALLÈS ORIENTAL TELEVISIÓ (VOTV). Programa "Perfils" (10.07.18) https://votv.alacarta.cat/perfils/capitol/jordi-sedo-professor-i-escriptor- ENTREVISTA A RÀDIO...
0

Per als professors de secundària

El dia 21 de maig va sortir a la venda el meu darrer llibre, Els secrets del planeta Mots, una sorprenent novel·la juvenil amb una intenció fonamentalment didàctica i un argument d'allò més original. La història té, com a personatges, les paraules, que són representades com a éssers vius que habiten un planeta llunyà des de molt abans de l’aparició de la vida damunt la Terra fins que l’ésser humà comença a fer servir el llenguatge. UNA ÚTIL EINA DE SUPORT PER A L'APRENENTATGE DE LA GRAMÀTICA A SECUNDÀRIA Amb il·lustracions de l'artista Ferran Sedó i una guia didàctica amb accés a preguntes...
0

Proves de competències bàsiques

“Tinc una amiga de debò. Més bonica que el Sol i la Lluna. És la noia dels cabells blaus. A vegades, penso si no serà una fada”.  Us sona aquest fragment, companys mestres que sou tutors de sisè? Es troba contingut en l'àudio que el Departament ha lliurat a les escoles com a model per a les proves de competències bàsiques de comprensió oral per a l'àrea de català. Tal com deveu haver constatat, conté un castellanisme flagrant: el futur de suposició, que és d'ús corrent en castellà, però que cal evitar en tots els casos en català. Així, la frase correcta seria “Tinc una amiga de debò. Més...
0

La llengua de l'educació, ni tocar-la!

Quan les coses funcionen bé, val més no tocar-les. I l'actual model d'immersió lingüística de Catalunya, que ha estat avalat i reconegut internacionalment en diverses ocasions, permet que els nostres nois i noies surtin competents en totes dues llengües oficials i, sobretot, que no es divideixin entre ells mateixos en denominacions sectàries i/o despectives i del tipus "catalufos" i "quillos". Això sí que podria produir una fractura important en la societat catalana, que fins avui, tot i ser tan diversa, ha fet gala d'una cohesió exemplar i un grau de convivència envejable. A Ciutadans i...

Jordi Sedó

Jordi Sedó

Vaig néixer en el si d'una família humil del barri antic de Barcelona. Des de ben petit, la meva afició ha estat els idiomes. Recordo també que envejava els meus mestres perquè trobava que la seva feina, tot i que, naturalment, no m'ho plantejava en aquests termes, tenia unes enormes potencialitats. Quan vaig ser gran, vaig poder dedicar-me professionalment a les activitats que més m'agraden: escriure, ensenyar i l'estudi de la llengua com a fenomen antropològic i social.

Al llarg de la meva vida professional, m'he dedicat al conreu de les llengües, a la docència i a escriure, fonamentalment sobre llengua i educació, tot i que no pas exclusivament, ja que també he publicat alguns llibres de narrativa.

Per a més informació, seguiu l'enllaç http://www.escriptors.cat/autors/jordisedo/pagina.php?id_sec=2892.