Criatures 06/10/2014

Seguiment d'autor

2 min

El passat divendres 3 d'octubre el Parlament de Catalunya va aprovar la innovadora llei de drets de gais i lesbianes i amb aquesta normativa avancem cap a la normalitat d'aquest col·lectiu. Un dels articles de la llei, el número 12, diu -entre d'altres coses- que els llibres de text han de tenir un llenguatge que tingui en compte la diversitat d'orientacions sexuals; és a dir, que si per exemple en un problema de matemàtiques es presenta una família hi hagi la possibilitat que aquesta estigui formada per persones del mateix sexe. Amb total normalitat. Ho trobo molt bé. Aquesta introducció és un exemple per dir que l'escola no pot donar l'esquena als canvis socials; de fet, des del meu de vista ha de provocar una reflexió en els alumnes en referència als valors. La LOGSE ja parlava dels anomenats eixos transversals com la igualtat d'oportunitats home-dona, l'educació del consumidor, l'ambiental, per la pau, la diversitat o la salut i deia (alt per alt) que havien de ser tractats quan es donés l'oportunitat; molt d'acord.

Els nous governs de diferents colors han anat introduint lleis, decrets i assignatures efímeres però jo crec que la qüestió és actuar quan creiem que pot ser significatiu i és aquí on la feina dels mestres es converteix en alguna cosa més que en una simple transmissió de coneixements. No podem deixar passar les oportunitats que es donen diàriament perquè si ho fem potser no es tornaran a donar i les haurem de forçar tirant-nos a la piscina dins de l'àrea amb els perills a la credibilitat i el fair play que això suposa. Us posaré alguns exemples reals de coses que he viscut* i que no van provocar una reflexió de classe perquè l'educador no ho va veure oportú o per no "perdre" temps de l'assignatura que tocava. A: Un alumne de cicle superior guixa esvàstiques i altres motius feixistes a la seva agenda i a la d'altres companys. B: Un alumne porta una samarreta del Barça i d'altres alumnes l'incriminen perquè diuen que és falsa perquè no és de la marca que patrocina el club. C: Un nen juga amb un grup de nenes a l'hora del pati i alguns companys del grup de "futboleros" li diuen "maricón". D: En una sortida escolar alguns alumnes se'n riuen d'una persona amb discapacitat psíquica. * En grups que jo no tutoritzava.

stats