L'apunt docent

Jordi Roca i Font

Parlem de fake news a l'escola

Innovar és adequar-se a les realitats socials

La dada

El 86% dels espanyols té problemes per diferenciar entre les notícies certes i les falses. Aquest altíssim percentatge de la població és fàcilment enganyada i a sobre és convertida en una eina de propagació de rumors, estafes, alertes i tonteries diverses que circulen per les xarxes. Pot l'escola actual seguir permetent això o ha d'intentar evitar aquesta analfabetització digital amb recursos?

Innovació educativa

Les anomenada fake news actualment poden -tornar a- canviar colors polítics en un parlament, escampar  el pànic irracional on sigui o esclafar la reputació de qui sigui amb una senzilla cadena de whatsapps viralitzada. Les notícies falses existeixen des de temps immemorials, m'imagino que els mateixos homes prehistòrics ja les devien fer servir per allunyar els clans rivals de les preses més apetitoses però avui en dia, amb la informació literalment a sobre, la seva difusió és exponencial als contactes que tenim al mòbil.

Fake Zoom

Fake

Innovar a l'escola també és preparar els alumnes de manera raonada i coherent per una vida en societat canviant. No entenc una escola que no intenta (almenys intentar-ho) que els seus alumnes surtin amb nocions que els permetin la investigació i la reflexió davant d'una notícia que els pot arribar per diferents vies.

Proposta

Cercant informació sobre el tema vaig comprovar que no hi havia gran cosa feta per mestres amb el propòsit de tractar les fake news a nivell escolar.

A partir d'aquí vaig començar a tractar el tema amb els meus alumnes de sisè i després d'analitzar diferents metodologies vaig fer un web amb una proposta pròpia adreçada a alumnes de cicle superior i ESO. En aquest enllaç la podeu consultar i si creieu que val la pena la podeu compartir amb els diferents professionals de l'educació que conegueu.

Moltes gràcies!