Criatures 04/12/2013

Ikea es cola a l'escola

3 min

La famosa marca de mobles sueca que fa servir l'1 % de la fusta comercial del món vol entrar a l'escola pública catalana. Per fer-ho han engegat un concurs on poden participar tots els centres de titularitat pública del país on els tres guanyadors obtindran mobiliari o material de decoració valorat en 5000€.

He estat llegint detingudament les bases del concurs abans d'escriure aquest apunt i hi he trobat algunes coses interessants: A l'apartat Objectiu diu: "Aquesta iniciativa, promoguda per les botigues d'IKEA de tot Catalunya, té com aobjectiu donar suport a les activitats destinades a millorar les condicions de vida delsinfants i les seves famílies, sobretot pel que fa a l'educació i el benestar." A veure, millorar les condicions de vida dels infants i les seves famílies? En tot cas jo diria que pot millorar les condicions d'algun espai concret de l'escola dels infants, però, de les famílies? Les famílies milloraran les condicions de vida si els seus fills estudien asseguts en cadires de nom impronunciable? Millorar l'educació? Faran millorar l'informe PISA* de l'escola guanyadora?

Entenc que seria molt descarat posar a les bases que l'objectiu és captar el màxim número de clients per la marca tenint en compte que per votar cal ser soci d'Ikea Family. Ah, no ho havia dit? A les bases diu que per votar cal ser soci però que cap problema si no ho ets perquè a les botigues Ikea et fan el carnet en un moment. Ah, i per votar has d'anar in situ a una de les tres botigues que la multinacional té al Principat i així, una vegada allà; pots comprar aquell prestatge, aquella taula de despatx o aquell llum amb bombetes d'espiral que tan bé poden quedar a l'habitació de la nena.

I com es decideix un "concurs" així?

Guanyarà l'escola que obtingui més vots en cada un dels tres centres. A les bases les anima a promoure el vot entre "pares, mares, familiars, veïns, amics, etc., amb un comunicat per escrit (circular), a la pàgina web de l'escola o qualsevol altre mitjà de comunicació [sic]". És a dir, anima a les escoles públiques a fer publicitat gratuïta d'una empresa privada.

I us penseu que això és tot? Doncs no.

"Les escoles guanyadores accepten, per mitjà de la participació en el concurs, que IKEAfaci ús, publiqui i reprodueixi el seu nom i la seva imatge en qualsevol mena depublicació sempre que la finalitat estigui relacionada únicament amb el concurssense abonar cap compensació econòmica al participant guanyador." No sé què en penseu vosaltres però a mi que una empresa privada entri a l'escola pública amb aquests interessos tan descarats no m'agrada i crec que el Departament hi hauria d'intervenir. D'altra banda aquest concurs denota un fet preocupant que és la percepció social que l'escola pública està en hores molt baixes; de veritat us penseu que aquesta empresa, que de publicitat en sap un munt, seria capaç de fer aquesta campanya ( disfressada de concurs) en una època de vaques grasses? No, oi? S'hi han atrevit perquè han vist una escletxa per on entrar, una debilitat manifesta i això és que més em preocupa de tot plegat.

Apunt relacionat: Escola BBVA Pompeu Fabra? (feb 2011)

* Si acceptéssim aquest informe com a indicatiu de qualitat educativa.

stats