Recursos didàctics 14/05/2021

Els codis QR

Encara que es van inventar als anys 90, els codis QR s’han fet populars durant la pandèmia. Ara els trobem a les cartes dels restaurants, als tiquets d’entrada dels espectacles o als cartells publicitaris. A simple vista no ens diuen res, però contenen una gran quantitat d’informació. I, a més, ens l’ofereixen a tota velocitat

2 min
Els codis QR

Què són?

Els codis QR o codis de resposta ràpida (quick response codes) són una eina per emmagatzemar informació en format digital. Estan dissenyats perquè puguin ser llegits per dispositius electrònics intel·ligents. Són com una clau que uneix el món real i el món digital.

Dues dimensions

Aquests tipus de codis s’anomenen bidimensionals o de dues dimensions, perquè la informació es desplega tant en vertical com en horitzontal. Això no passa amb els codis de barres, on la informació només es desplega en horitzontal.

Qui els va inventar?

Va ser una companyia japonesa anomenada Denso Wave, l’any 1994, pensant en la indústria automobilística. Llavors ja existien els codis de barres, però calia trobar un sistema que permetés emmagatzemar més informació i es pogués fer més petit. Tant, com per imprimir-lo en les peces dels cotxes.

Com són?

Tots els codis QR tenen forma quadrada. El més habitual és que siguin de color negre sobre un fons blanc. A més, solen estar envoltats d’un marge blanc perquè així els lectors els poden llegir millor. Un altre tret comú és que tots tenen tres peces distintives a les cantonades superiors i inferior esquerra. 

Quina informació contenen?

Els codis QR que fem servir més habitualment ens porten a pàgines web. Però tenen moltes altres utilitats. En la indústria, per exemple, són una eina molt útil per a la gestió dels magatzems, perquè permet tenir un control ràpid i eficient del material disponible. I si escanegem el codi QR d’una targeta de presentació amb el mòbil, les dades de la persona quedaran automàticament desades a la nostra agenda. Els codis QR ens poden obrir textos, missatges SMS, telèfons, cites del calendari, vídeos de YouTube o fins i tot posicions de GPS. 

Vocabulary

  • Worldwide: a tot el món
  • Customize: personalitzar
  • Brand: marca
  • Light: clar
  • Dark: fosc
  • Enough: suficient

stats