A.F.

100.000 idees per lluitar contra la covid-19

La Fundació per a la Creativació llança un repte als joves perquè proposin solucions

La Fundació per a la Creativació llança el repte Covid Creativation Challenge / FUND. CREATIVACIÓ Zoom
Estimular el talent i la creativitat dels joves per generar solucions innovadores a la situació provocada per la covid-19. Aquest és l’objectiu del Covid-19 Creativation Challenge, promogut per la Fundació per a la Creativació, amb què es vol esperonar la inventiva del jovent perquè ideïn propostes aplicables per fer més fàcil la lluita contra el virus i la nova quotidianitat que n’ha derivat. La fundació busca 100.000 idees per lluitar contra el coronavirus, amb el convenciment que n’hi haurà algunes que es podran portar a terme i sobretot seran útils per ajudar a pal·liar els efectes d'aquesta pandèmia.

Actualment es calcula que a Catalunya hi ha més d'1.500.000 estudiants que estan confinats a casa des del dia 13 de març, quan es va fer efectiu el tancament dels centres d’ensenyament. D’entre tots aquests, prop de la meitat són estudiants de secundària, batxillerat, cicles formatius i formació universitària. Atès que és complicat que el jovent pugui col·laborar econòmicament en campanyes de micromecenatge o es pugui implicar directament en els projectes de voluntariat, la Fundació per a la Creativació proposa que participin aportant el seu talent per buscar idees i oferir-les a la societat.

Se seleccionaran les millors idees i es buscaran els recursos perdur-les a terme

“Ara no tenim més opció que quedar-nos a casa –destaca el director de la Fundació per a la Creativació, Miquel Àngel Oliva–, però no podem estar-nos esperant amb els braços plegats i prou, sinó que és el moment de donar el millor de nosaltres mateixos, incloent-hi els joves, per això els demanem que s’impliquin i aportin les seves idees de propostes i iniciatives que es podrien fer”. En aquest sentit, Oliva afegeix que “hi ha moltes coses que es podrien fer per lluitar contra el covid-19, i que no s'estan fent perquè encara no sabem quines són”.

El repte

El repte va adreçat principalment a joves estudiants de secundària, batxillerat, cicles formatius i graus universitaris, que hi poden participar individualment o en equip i amb un docent del seu centre que dinamitzi el procés per elaborar les propostes, però no hi ha limitacions ni restriccions i s’hi pot participar autònomament. La participació es fa a través de la web www.covid19.creativationchallenge.com.

Un cop registrats, els joves poden escollir un dels quatre àmbits d’actuació plantejats: prevenció i salut, per fomentar de manera innovadora la protecció de les persones, especialment les més exposades; ajuda i suport, per garantir l’acompanyament als col·lectius en risc a través dels mitjans digitals i les TIC; confinament actiu, per compatibilitzar-lo amb l’activitat laboral i social des del domicili i ajudar a reduir l’impacte econòmic de la pandèmia, i mesures per a l'endemà, que recullin l’aprenentatge de la situació per repensar el model de societat.
A partir d’aquí, el repte s’estructura en sis etapes: la reflexió, la creació o generació d’idees, la valoració de la seva utilitat, la definició de la proposta, l’explicació de com s’executaria i la comunicació per poder-la compartir i materialitzar. Hi ha temps de formular les propostes fins al dilluns 27 d’abril.

Hi ha temps de formular les propostes fins al dilluns 27 d’abril

La plataforma ofereix càpsules formatives per orientar els docents i els estudiants en els diferents punts del repte. Es calcula que el temps màxim de dedicació per resoldre el repte són sis hores.

Materialització dels projectes seleccionats

En un segon estadi, un cop presentades totes les propostes, se seleccionaran les millors per donar-les a conèixer i buscar els recursos perquè es puguin dur a terme, a més d’atorgar premis tecnològics a les idees seleccionades. En cap cas es pretén que els joves proposin solucions farmacològiques per tractar el virus, però sí que poden aportar el seu talent i idees en altres àmbits de la lluita contra la malaltia.
En aquest sentit, la iniciativa de Fundació per a la Creativació es concep com un canal de participació perquè els estudiants hi puguin dir la seva, interactuïn entre ells i trobin un espai on canalitzar les ganes d’aportar el seu gra de sorra per ajudar a pal·liar els efectes d'aquesta pandèmiaLa proposta ha generat la seva pròpia etiqueta a les xarxes socials, #ideescovid19, per facilitar la compartició i el seguiment dels avenços.
La Fundació va néixer el 2013 amb l’objectiu d’actuar per desenvolupar la creativitat i la innovació en l’àmbit educatiu. Des de la seva constitució, ha creat itineraris educatius que han arribat a més de 20.000 alumnes de 60 centres educatius de tot Catalunya.