Què volen les famílies i els infants a l’hora de visitar equipaments culturals?

El Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona publica un decàleg per millorar l’atractiu de museus i espais culturals de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre

Un decàleg per millorar el turisme familiar
12/05/2021
3 min

La varietat d’activitats és un dels principals atractius que ofereixen la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre com a destinacions culturals familiars. Els museus, la riquesa del patrimoni i la quantitat d’història de la zona en el cas de la Costa Daurada i la tranquil·litat, la biodiversitat, els paisatges i l’oci cultural en el de les Terres de l’Ebre són alguns dels punts més atraients per a les famílies per visitar aquestes destinacions. Són dades que es desprenen de l’estudi sobre nous models de museus i equipaments que el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona ha elaborat a partir de la feina conjunta amb responsables i gestors d’espais culturals del territori i les famílies en el marc de l’Operació Patrimoni Cultural del PECT TurisTIC en Família. Aquest treball ha permès obtenir una radiografia dels actuals recursos culturals que es poden visitar a la Costa Daurada i a les Terres de l’Ebre, recollir les principals tendències del turisme cultural adreçat a un públic familiar i identificar les necessitats de les famílies.

Les conclusions extretes d’aquest estudi –realitzat des del juny de l’any passat i en què s’han fet una quinzena d’entrevistes amb experts de l’àmbit cultural i amb 24 famílies amb infants de menys d’onze anys, les opinions dels quals també s’han tingut en compte– s’han traduït en el Decàleg per a museus i equipaments culturals de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre. Aquest document ha de permetre que aquests espais millorin el seu atractiu per al públic familiar que els visita i es converteix en una guia de recomanacions que dona suport als espais culturals en la conceptualització, estructuració i disseny de noves activitats. A la vegada, esdevé una eina pràctica amb visió estratègica perquè a la Costa Daurada i a les Terres de l’Ebre s’hi desenvolupi un model de turisme familiar cultural en què les famílies siguin les autèntiques protagonistes.

DESCARREGA EL DECÀLEG
Decàleg per a museus i equipaments culturals de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre

Tal com apunta el decàleg, abans de visitar una destinació cultural, les famílies volen informació pràctica prèvia per preparar la visita i que vagi més enllà dels horaris i les edats recomanades. En aquest sentit, el decàleg recomana apostar pel format audiovisual, ja sigui en format de teaser per avançar què s’hi trobaran o a través de petits vídeos en què altres famílies expliquin la seva experiència, ja que també volen participar de la visita i emocionar-se. Per això és important que les persones que les reben i les acompanyin les motivin, les facin sentir properes a l’equipament i partícips de manera activa, sempre respectant el grau d’implicació que desitgin. El document també incideix en la necessitat de tenir espais adaptats per a tothom i que els continguts que hi trobin siguin didàctics i entenedors. Un llenguatge amè amb unes explicacions empàtiques i apassionades són molt ben valorades pel públic familiar.

Estímuls per representar un viatge en el temps, com ara disfresses o elements quotidians que els ajudin a entendre la història, també són una peça clau per oferir una experiència completa que acabi generant vincles emocionals per part de la família i de la qual en tingui records memorables. Les propostes del document també es fixen en la necessitat que les famílies puguin interactuar amb els espais i que les històries que se’ls expliquin serveixin per activar la imaginació dels infants o que les visites es puguin fer amb dinàmiques i ritmes diferents per adaptar-se a totes les edats, sobretot a les dels més petits. Per dur a terme unes visites memorables, doncs, cal situar les famílies al centre de l’experiència i tenir sempre en compte la visió dels infants, que més tard es podran convertir en usuaris o prescriptors dels equipaments culturals d’aquestes destinacions.

El Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona també ha desplegat el TurisTIC Challenge
TurisTIC Challenge o com dissenyar propostes turístiques innovadores

Per donar veu a les famílies, el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona també ha desplegat el TurisTIC Challenge, un programa adreçat a alumnes de primària i secundària perquè coneguin els recursos culturals i turístics de la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre i proposin activitats i experiències atractives per a les famílies.

La primera edició del TurisTIC Challenge va tenir lloc el curs passat i va comptar amb la participació de gairebé un miler d'alumnes de 21 centres de les comarques de Tarragona. Algunes de les propostes que en van sorgir s’han desenvolupat aquest curs a través de sessions i tallers de creació a l’aula. És el cas dels alumnes d’entre 10 i 12 anys de l’Escola Doctor Ferran de Corbera d’Ebre, que han dissenyat diferents activitats per a les famílies, dos escape rooms i diferents visites guiades al Poble Vell de Corbera, completament destruït el 1938 durant la Batalla de l’Ebre, per ampliar les motivacions i les possibilitats d’una visita a la seva població.

Experiències per promoure les visites familiars al Poble Vell de Corbera | Escola Doctor Ferran
TurisTIC en Família, el Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial

El PECT TurisTIC en Família és un projecte de recerca i innovació que ha de marcar un abans i un després en el turisme de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre, un punt i a part en la seva definició i gestió com a destinacions turístiques familiars innovadores. D’aquesta manera, la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre es converteixen en un observatori i laboratori europeu de referència en tecnologies i tendències en turisme familiar.

El projecte PECT TurisTIC en Família està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa Operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020 i que té com a objectiu la inversió en creixement i ocupació.

stats