Lectura

L'interès per la lectura dels nadons de 0 a 3 anys també decau

Les escoles bressol i les biblioteqes públiques de Barcelona s'uneixen per enfortir el plaer pels contes

L’escola bressol municipal Albí, de Barcelona, participa en un programa amb les biblioteques públiques per apropar la lectura als nens menors de tres anys
4 min

BarcelonaL’Iris arriba carregada amb una maleta a l’Escola Bressol Municipal (EBM) Albí, ubicada al barri del Carmel, al districte d’Horta-Guinardó de Barcelona. Accedeix a una de les estances d’infants d'entre 2 i 3 anys, els més grans, on de seguida converteix la seva bossa en un teatre de titelles que conté visuals elements de feltre. Avui explicarà La Pastanaga, adaptat per Laia Domènech, un conte tradicional xinès que té com a protagonistes una pastanaga i un conill que no té gana. A l’estança, algunes famílies han volgut acompanyar els seus fills en aquesta activitat que pretén enfortir el plaer per la lectura, fomentar el vincle amb l’adult de referència, promoure l’escolta activa, potenciar l’adquisició de nou vocabulari gràfic i impulsar l’ús del català, entre altres beneficis. De la mateixa manera que aquest divendres al matí la responsable de l’àrea infantil de la biblioteca El Carmel-Juan Marsé, Iris González, s’ha desplaçat a l’Albí per explicar un conte, fa unes setmanes famílies i infants acompanyats de les educadores van visitar la biblioteca per descobrir i conèixer tot allò que l’equipament els pot oferir.

Aquesta activitat col·laborativa, que pretén generar sinergies entre les biblioteques municipals i les llars d’infants públiques, ja fa temps que es porta a terme al Carmel, on a més de l’EBM Albí també hi participen l’EBM Xarlot, l’EBM Tris-Tras i l’educadora social Sandra Monfort. Ara el Consorci de Biblioteques de Barcelona (CBB) i l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) el vol reforçar i fer extensiu a tota la ciutat a través del programa Bressol i Biblioteques del Barri, també conegut com a BBB.

“Si bé és cert que moltes escoles bressol ja tenen petits projectes de biblioteca propis, en el conjunt de tota la xarxa, on participin les 103 escoles bressol municipals i les 40 biblioteques públiques que tenim a la ciutat, no hi havia cap programa que provoqués més gust per la lectura”, explica la comissionada d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, Maria Truñó. El BBB, segons Truñó, vol reforçar el vincle emocional i el gaudi pel món dels llibres; però també persegueix un segon objectiu d’adquisició dels hàbits lectors, per a un millor desenvolupament del llenguatge i accés a la cultura a través de la literatura des de la petita infància. Aquestes darreres finalitats volen ser també una eina de prevenció per rebatre la caiguda dels resultats en comprensió lectora, i és que un de cada quatre alumnes té dificultats per comprendre el que llegeix quan acaba la primària, segons alerten els resultats de les proves de competències bàsiques que es fan a 6è.

Beneficis de la lectura en infants de 0 a 3 anys

-S’estableix un vincle vivencial i emocional amb l’adult de referència gràcies a les cançons, ballmanetes o la lectura en veu alta

-S’estimula el llenguatge i la imaginació

-S’adquireix nou vocabulari

-S’experimenta amb diferents estils artístics i d’il·lustració

-Es convida a mantenir noves converses amb la criatura

-Es possibilita l’acostament a mons diversos

FONT: Iris González, responsable de l’àrea infantil de la biblioteca El Carmel-Juan Marsé

de Barcelona

La influència dels mòbils

Fa 17 anys que Anna Bayó, directora de l’EBM Albí, és educadora infantil i recentment ha percebut una davallada de l’atenció dels infants per la narrativa infantil: “N’hi ha molts que no mostren aquest interès natural pels contes. Fins i tot en veiem que passen el dit per sobre les imatges, com si volguessin canviar de pantalla, imitant el que fem els adults amb el mòbil”, explica. En aquest sentit, les activitats vinculades al BBB que porten a terme des del Carmel pretenen acompanyar mares i pares en l’hàbit lector i donar-los eines perquè un conte esdevingui també un element quotidià a casa: “Nosaltres tenim una gran diversitat de famílies i ens cal arribar-hi de maneres molt diferents”, apunta Bayó. D’una banda, des de l’EMB Albí s’estimula i es transmet la importància de la narrativa i els contes exercint un acompanyament gairebé personalitzat a les famílies, i de l’altra se’ls detalla què els pot oferir la biblioteca, com adquirir el carnet o quines històries poden ser més adients per als seus fills i filles. “El BBB s’adapta a les circumstàncies i a la realitat de cada barri. Hi ha un projecte comú, però cada zona desenvolupa el seu propi programa posant al centre les necessitats dels infants i les famílies que hi viuen”, apunta Iris González.

Segons González, la lectura en aquestes primeres etapes ajuda els infants a ampliar el seu catàleg de referències gràfiques i el seu bagatge cultural: “Ells fan una lectura gràfica, imiten i descodifiquen imatges, i tot aquest procediment els servirà més endavant en el procés d’adquisició de la lectoescriptura”, descriu.

Els dissabtes, patis oberts

A més de generar tàndems bressol-biblioteca i de programar visites literàries periòdiques d’anada i tornada entre els dos equipaments, el BBB també vol arribar a les criatures que no van a la llar d’infants. Una estratègia és obrir els patis de les EBM els dissabtes al matí (1 de cada 4), on a més de guanyar espais de joc a l’aire lliure per als infants dels 0 als 6 anys i de generar una zona de trobada per a les famílies s’hi pot trobar una petita biblioteca així com propostes culturals al voltant dels llibres.

A aquest enfortiment dels lligams entre els equipaments educatius i culturals a Barcelona, Maria Truñó també realça que el BBB promou l’ús del català, fet que millora les condicions d’adquisició del llenguatge quan els infants accedeixen a l’etapa de segon cicle d’educació infantil.

stats