L'escola de les 20 llengües
Alumnes de tres instituts del Raval escriuen i il·lustren poemes en les seves llengües maternes per construir un mural per al Sant Jordi multilingüe de l'ARA
BarcelonaA l'Institut Miquel Tarradell hi ha gairebé 700 alumnes entre ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i superior i s'hi parlen 20 llengües diferents. Urdú, panjabi, tagal i ilocano són les llengües que més s'hi parlen. L'escola té molt present la riquesa cultural dels seus alumnes i té en marxa un projecte de tractament integral de llengües en què treballen en català, castellà i anglès i les comparen amb les llengües familiars de l'alumnat. "Les comparem amb les que parlen a casa i els alumnes han d'explicar com funcionen les seves llengües", explica la directora del centre, Verónica Santos.
Per això, de seguida es van engrescar amb la proposta de l'ARA de participar en el Sant Jordi d'aquest any. Alumnes de tres instituts del barri del Raval –el Miquel Tarradell, l'Escola Pia de Sant Antoni i l'Institut Milà Fontanals– han participat en l'elaboració d'un gran mural que s'exposarà a la seu del diari ARA, al barri del Raval. Nois i noies amb llengües maternes que no són el català ni el castellà han escrit i il·lustrat un vers d'un poema popular de la seva cultura, un refrany o una lletra d’una cançó en l’idioma original i amb la traducció catalana corresponent. S'han rebut més de 300 treballs, entre textos i dibuixos, que han servit per elaborar un mosaic conjunt amb les millors obres.
Cada alumne ha escrit un poema en la seva llengua materna i l'ha traduït al català. "Molts han triat poemes d'amor, perquè són adolescents i són sempre els que més agraden", assenyala Santos. "Els nostres alumnes són plurilingües i parlen 5 o 6 llengües diferents, però com que són llengües minoritàries, en molts àmbits de la societat està desprestigiat, perquè parlen llengües que no tenen tant de prestigi com l'anglès, el francès o l'alemany", opina la directora, que destaca que accions com aquesta serveixen "per fer-los conscients de tot el que saben" i augmentar la seva autoestima.
Llegir, estimar
A més dels poemes, els alumnes dels tres centres també han fet dibuixos inspirats pel lema de l'ARA de cada Sant Jordi: "Llegir, estimar". "Han fet una primera recerca d'idees sobre els conceptes de llegir i estimar i vam veure diferents imatges per sortir de la idea de l'amor romàntic i per donar un sentit més ampli al terme estimar", explica la professora de visuals i plàstica Laura Aresté. La Noha, de 13 anys, per exemple, ha escrit un fragment d'una cançó d'amor en àrab, la seva llengua materna, i ha triat dibuixar una dona "que s'estima a ella mateixa". I el Fezan, també de 13 anys, ha triat un poema en urdú, la llengua que parla amb els pares i germans, si bé reconeix que coneix molt poca literatura en aquest idioma.
Els alumnes han fet servir diferents tècniques –aquarel·la, dibuix, collage...– per elaborar les seves creacions. "Han sortit molts cors, però és inevitable", afegeix la professora. El mural amb una selecció de les creacions elaborades es pot veure a la seu de l'ARA, al número 5 del carrer Peu de la Creu de Barcelona.