XAVIER TEDÓ

Vida en titulars. La premsa entra a les aules

El Col·legi de Periodistes de Catalunya impulsa xerrades als instituts per incentivar l'interès pels diaris fomentant una mirada crítica envers els mitjans

Vida en titulars La premsa entra a les aules / FOTO: RUTH MARIGOT Zoom

"Hi ha algú que vulgui ser periodista?", pregunta Francesc Triola, membre del Col·legi de Periodistes de Catalunya als estudiants de l'Institut La Sedeta de Barcelona. I es manté un silenci sepulcral a la sala d'actes on es realitza aquesta xerrada per potenciar la lectura de la premsa entre el jovent. Només una noia aixeca la mà, però l'esperança s'esvaeix ràpidament: "Vull ser actriu, estudiar a l'Institut del Teatre, i si no com a segona opció fer periodisme". Altres alumnes justifiquen la falta d'interès per aquesta professió perquè les sortides laborals són escasses: "Hi ha molt poca feina", remarca un d'ells. Fins i tot el fill d'un reconegut periodista deixa clar que ell tampoc s'hi vol dedicar.

L'objectiu del programa Premsa als instituts , que enguany arriba a la quarta edició, no és, però, que els estudiants de secundària es decantin per aquesta carrera, sinó forjar futurs lectors de premsa. Com remarca el degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Josep Maria Martí, aquesta iniciativa busca "promoure i impulsar entre els més joves el consum i l'interès pels mitjans de comunicació, donar a conèixer els valors i la feina de l'ofici de periodista, així com els serveis socials i democràtics que aporten". Unes primeres nocions que donen periodistes amb experiència perquè, com assenyala Martí, "no parlin des de la teoria sinó des de la pràctica".

Triola comença la xerrada defensant el periodisme com a "art" i el periodista com "el cuiner que sap combinar tots els ingredients" malgrat lamentar que "les redaccions siguin cada cop més virtuals" o que "els periodistes facin de tot" per culpa d'unes retallades que afecten la qualitat de la informació perquè dificulten la investigació. El representant del Col·legi de Periodistes exposa als estudiants què és notícia, els diferents tipus de periodisme o el codi deontològic de la professió sense passar per alt detalls i conceptes concrets com l' off the record , desconegut per tots ells.

Interpretacions

Despertar el seu interès per l'actualitat ha d'anar acompanyat d'un esperit crític. Sota aquesta premissa, Triola utilitza una desena de diaris generalistes del dia per mostrar-los que la premsa, com la resta de mitjans, "explica el que passa de manera objectiva, però també subjectiva". Un background que els ha de servir per "mirar d'interpretar el que els diaris ens diuen". Els parla de la selecció que fan els mitjans de les notícies a partir dels interessos polítics que hi ha darrere de cada empresa editora. Triola també mostra amb un powerpoint diaris antics per explicar que un mateix fet pot tenir diferents interpretacions totalment contraposades i els recorda que "els elements gràfics són un altre recurs per posicionar-se". El periodista subratlla la necessitat de contrastar les fonts i els perills de la manipulació informativa. Precisament, aquesta qüestió ha estat el motiu que ha dut el professor de filosofia de l'institut gracienc a portar aquest taller al centre: "Ho he integrat a filosofia perquè estem parlant de la veritat, de com es manipula la informació, i aquest programa els serà molt útil per veure'n exemples reals i pròxims".

Poc interès

La televisió i internet són, amb molta diferència, els dos mitjans d'informació més utilitzats pels joves per informar-se. Les dades dels últims baròmetres de la comunicació i la cultura mostren que menys de la meitat de joves entre els 18 i els 28 anys llegeixen habitualment diaris en format paper. El degà del Col·legi de Periodistes assenyala que és una dada preocupant i ho atribueix al fet que "el paper no està connectat a la seva realitat a l'hora d'informar-se perquè prefereixen els dispositius digitals". En aquest sentit, Martí defensa la necessitat de "potenciar els diaris amb empreses editores al darrere, amb independència del suport, perquè no deixin de ser lectors de premsa".

Que els joves no llegeixen diaris ho confirma la professora de geografia i història de l'Institut Pompeu Fabra de Badalona, Gemma Alsina: "Llegeixen molt poca premsa, estan molt digitalitzats i no tenen ni el costum de mirar els informatius de la televisió". Aprofitant que un parell de cops al mes fan un recull d'articles sobre temes que estan estudiant, la docent ha decidit importar aquesta iniciativa del Col·legi de Periodistes: "És important que busquin informació, que fullegin el diari i fotocopiïn els articles que trobin interessants". També destaca com aquesta xerrada ha fet decidir algun alumne a fer-se periodista. No és el cas dels estudiants de La Sedeta, que es queden callats quan Triola simula una roda de premsa per tancar la xerrada. "¿Veus que no servim per ser periodistes?", deixa anar un d'ells.