Criatures 17/05/2014

‘Hackejar’ l’educació. Com aprendre i gaudir alhora?

Xnergic desperta vocacions tecnològiques des de l’àmbit universitari i l’educació no formal. Busca introduir noves maneres d’educar

Bernat Vilaró
2 min
‘Hackejar’ l’educació Com aprendre i gaudir alhora?

Els hackers són persones inquietes, apassionades pel que fan. Almenys així ho explica el filòsof finlandès Pekka Himanen, autor de L’ètica del ‘hacker’ i l’esperit de l’era de la informació. I és que, encara que el terme hacker s’associa majoritàriament a delinqüents informàtics, val a dir que, en essència, es refereix a algú que vol modificar una cosa determinada, un sistema o una manera de fer.

En un món que canvia tant com el nostre, els periodistes podrien ser hackers, ja que modifiquen la manera de comunicar amb les noves eines digitals. Però també podrien considerar-se hackers els empresaris, els botiguers, els administratius, els comptables, els dissenyadors... En definitiva, tothom que es reinventi i modifiqui la seva manera de fer, tant a casa com a la feina. Tenint en compte aquesta concepció, doncs, també són hackers els estudiants que aprofiten les noves aplicacions tecnològiques per estudiar d’una altra manera. O els mestres i professors que en fan ús per millorar les classes i adaptar-les al que els nous temps demanen.

Nous formats

El repte de canviar l’educació no és ni nou ni fàcil. És un debat recurrent que transcorre paral·lel a l’evolució social. I mentre no hi hagi un canvi estructural en el sistema educatiu apareixen iniciatives que introdueixen noves maneres (i noves matèries) d’aprendre.

Si en el hacking hi ha una nova cultura del temps, en què l’horari professional i personal es barregen i s’esborren, en el terreny educatiu les fronteres entre el temps lectiu (l’educació formal) i de lleure (l’educació no formal) també es diluixen.

La Carme Rovira, de TecnoCampus, explica que “és important treballar amb escenaris propers als estudiants que els permetin identificar el que fan amb el seu món d’adolescents, i permetre que relacionin el que aprenen amb el que fan i veuen”.

La proposta de Xnergic

Xnergic és un moviment que busca despertar vocacions tecnològiques. Ha sorgit de l’àmbit universitari (educació formal) però planteja propostes i activitats lúdiques (educació no formal) relacionades amb la tecnologia, amb dos objectius principals i entrellaçats: aprendre i gaudir. Aquesta comunitat virtual del TecnoCampus de Mataró pretén crear una via d’experimentació que acosti adolescents i pre-universitaris a diverses tecnologies, a partir de grups d’entrenament i campus en què, en el seu temps lliure, els nois i noies construeixen videojocs i robots a partir de maquinari i programari de codi obert. Perquè saber com funcionen el maquinari i el programari és saber com funciona el nostre món.

En aquesta línia, la Carme Rovira afegeix que “aprendre i gaudir d’aprendre han d’anar de bracet”. “Des de Xnergic dissenyem en equip propostes en què qui hi participa n’és el protagonista. Cal treballar de manera conjunta i posar-hi moltes ganes i curiositat, que és el motor per moure el món”, conclou.

stats