T. GILBERT

Formació continuada

Formació continuada Els mestres estudien al juliol / CRISTINA CALDERER Zoom

Elisabet Tapias estudia el mes de juliol a l'Escola d'Estiu Rosa Sensat (www.rosasensat.org). "Sort de les escoles d'estiu, perquè, si no, estaria fent les classes tal com en vaig aprendre a la facultat, ara ja fa més de trenta anys", explica la mestra de l'escola bressol municipal de Parets del Vallès.

"La societat canvia molt, i les criatures també", per això és tan important formar-se, continua explicant l'Elisabet, que aquest any ha fet 55 anys. "Ara als infants se'ls entén més, se'ls té més en compte. I aquesta nova filosofia l'he anat aprenent a les escoles d'estiu, perquè quan jo vaig acabar magisteri era molt diferent".

Aquest any l'Elisabet està inscrita al curs Seguint el fil de les propostes dels infants , amb Sílvia Majoral, que justament té publicat un llibre amb el mateix títol. De cada curs en treu conclusions que aplica al setembre. Hi va haver un any que va fer un curs sobre arquitectura, sobre els espais i la ubicació dels petits en aquest espai. "Ens van explicar que les plataformes eren tan importants per reafirmar-los en el seu lloc". Doncs bé, al setembre següent, tot això que havia après durant el juliol, l'Elisabet ho portava a la pràctica a l'aula de l'escola bressol. Hi creava catifes, cercles on posar animals, taules baixes. "I va ser i és un èxit, perquè els encanta tenir aquests espais diferenciats".

Mestra de grans i petits

Per la seva banda, Mercè Vicién és formadora de mestres de la Rosa Sensat. Durant el curs treballa com a psicopedagoga a l'Institut Escola Municipal de Treball de Granollers, i durant dues setmanes al juliol imparteix el curs La tutoria, un espai i un temps per al diàleg per a mestres.

"Cada dia els faig fer treballs pràctics i teòrics", comenta la Mercè, que aborda en el seu curs el que implica la feina d'un tutor. "Ha de treballar amb l'alumne de manera individual, també com a grup, amb la família, amb l'equip docent i també amb els serveis externs, fora de l'escola, com ara serveis socials, justícia, salut mental per a infància i joventut, tècnics sobre prevenció de drogues, prevenció d'embarassos no desitjats". I si cal, continua explicant la Mercè, amb els monitors de les extraescolars que faci l'alumne.

El treball del professor amb la família és molt important, diu la formadora de mestres. "Professors i famílies tenim un objectiu comú, que és el desenvolupament i l'autonomia de l'alumne". Les entrevistes amb les famílies i les xerrades pedagògiques durant el curs són bàsiques per aconseguir amb èxit l'objectiu compartit.

La Mercè assegura que treballar amb mestres durant l'escola d'estiu és molt agraït. "És un alumnat molt motivat, que té moltes ganes d'aprendre, i que vol compartir la seva experiència per créixer i per practicar noves maneres durant el pròxim curs".

Noves motivacions

Una altra professora, Meritxell Cases, professora d'infantil a l'Escola El Gargot de Parets del Vallès, s'ha apuntat al curs Educar la creativitat: els llenguatges expressius en els processos d'aprenentatge , impartit per Mara Davoli. "Hi estic molt interessada perquè penso que el ritme de l'escola i de la societat deixa la creativitat de banda". I ella la considera molt important. "A hores d'ara el curs m'ha canviat la visió de l'estètica d'una aula, dels materials". Quant als materials, la Meritxell té clar que al setembre introduirà a l'aula materials naturals, perquè "acostumem a tenir un excés de plàstic".

La mestra els ha mostrat imatges i vídeos d'altres escoles, de la manera com s'organitzen: "He après que amb la manera com tens distribuïda una aula, amb racons particulars, reflecteixes com tractes els alumnes". Els mestres, pensa la Meritxell, són uns guies, no han de posar a les mans els objectes, sinó que els han de facilitar les eines perquè ells ho vagin trobant i agafant quan vulguin.

També explica la seva experiència a les escoles d'estiu la formadora de mestres Elisabet Madera. Imparteix a l'Escola d'Estiu Rosa Sensat el curs Organització d'espais i temps . Durant el curs, és mestra de l'Escola Josep Gras, de Sant Llorenç Savall. "El més important dels cursos de l'escola d'estiu és que creem espais de reflexió, en què cada professor explica com treballa a la seva escola, i per tant, busquem solucions per al seu context", explica l'Elisabet.

La teoria del seu curs s'adreça als alumnes d'infantil, per als quals és tan important que tinguin un espai de joc ben ordenat, organitzat, sempre supervisat amb la mirada atenta d'un adult.

"M'apassionen els cursos de l'escola d'estiu, perquè els mestres em fan arribar els seus dubtes i reflexions", diu l'Elisabet. Curiosament, les escoles estan molt ben organitzades però "no han sabut crear encara espais propis de reflexió". I just això, la reflexió, és la filosofia general que embolcalla les escoles d'estiu que es fan arreu del país. Perquè els mestres estudien al juliol i també, esclar, la resta de l'any.