FAMÍLIES... PARLEM-NE

De raons i emocions, com es gestionen

No hi ha cap dubte que estem en el món de les imatges, dels eslògans i de les modes. D’aquesta manera, hi ha arguments en tots els camps i per a tots els gustos. Arguments que sovint van acompanyats de pressions: “cal canviar”; “abans no es feia”. Sembla que d’aquesta manera tot anirà millor, donant a entendre que abans tot es feia pitjor i que seran les noves generacions les que donaran resposta i resoldran tots els reptes i gairebé tots els problemes.

En aquest sentit podem fer referència al fet que es parla de la necessitat de procurar una educació emocional a les criatures, com si s’haguessin descobert les emocions ara. Està clar que cal educar-les, igual que cal educar la ment, el cos, el llenguatge i tants altres aspectes, sobretot en el marc d’un context educatiu global, vinculat al dia a dia i a tots els contextos, per afavorir les relacions i no com una matèria escolar o com una acció puntual.

Per què cal fer cursos per aprendre a identificar les emocions i tallers per aprendre a gestionar-les? Possiblement tindrà més sentit aprofitar les situacions quotidianes que, segurament, generaran diferents emocions a les persones del grup. En podrem parlar, per mirar d’entendre-les i que cada persona pugui explicar, verbalitzar i raonar per què sent aquella emoció. I, a la vegada, ens servirà per escoltar i mirar d’entendre les diferents emocions que s’han provocat a les altres persones en aquella mateixa situació, perquè tots som diferents i reaccionem de manera diferent. Aquest seria un aprenentatge de la gestió emocional: aprofitar que com a persones tenim una competència per raonar, per entendre les nostres reaccions i les de les altres persones sense contraposar la raó amb l’emoció.

La vivència i comprensió de les respostes emocionals només pot tenir lloc si hi ha un equilibri i un reconeixement compartit. Tenim respostes emocionals que en alguns casos són apropiades i en d’altres no, de la mateixa manera que les nostres reaccions emocionals poden desencadenar a les persones que ens envolten unes reaccions emocionals semblants o diferents. La frustració, per exemple, genera una reacció emocional molt clara, i només la comprensió i conèixer les raons d’aquesta frustració permetrà canalitzar aquesta reacció per comprendre, en un futur, que era necessària.