31/05/2023

Comprensió lectora o la lletra petita

2 min
Biblioteca amb nens de secundària

Per què a primària tenim dades tan dolentes en comprensió lectora? La resposta és complexa. Potser som el país del Sant Jordi, però puc donar fe que molts alumnes ens arriben a secundària gairebé sense saber llegir ni escriure com caldria a la seva edat i maduració. Per qüestions personals he visitat escoles amb metodologies molt diferents i he vist de tot. Un nen a cinquè de primària, segons on, pot estar escrivint poemes i resolent fraccions amb decimals o bé amassant pa i restant amb pedretes del pati.

Tots (els adults també) estem bombardejats per estímuls visuals i sonors, però de lletra molt poca. Les xarxes socials no són amigues de les oracions subordinades ni de l’anàlisi profunda i pausada que demana una bona lectura. A secundària hem d’arreglar les mancances de primària, com els cicles i les universitats es deuen posar les mans al cap de com els arriben de secundària. I què intentem fer als instituts? Per una banda, potenciem la lectura, busquem que sigui adequada i atractiva, i a través d’ella intentem aprofundir en el contingut i “la lletra petita” perquè de grans no els aixequin fàcilment la camisa.

El país dels duros a quatre pessetes

Ara bé, en moltes llars de Catalunya no llegeix cap adult. Moltes pantalles i pocs llibres. En el meu institut ja hem instaurat cada dia “la mitja hora de la lectura”. Ells trien quina. Recollirem resultats a mitjà o llarg termini. Com sovint diem, tots els docents som professors de llengua. El de matemàtiques també, perquè si no redacta bé l’enunciat del problema difícilment el podran resoldre. Tinc alumnes de batxillerat que tenen una comprensió lectora deficient, que no saben expressar-se ni oralment ni per escrit i sobreviuen amb el "tu ja m’entens". Per no parlar de les profundes mancances en cultura general que els impedeixen llegir entre línies. Això passa quan des de fa dècades has arraconat el contingut i l’has substituït per metodologia i diversió. Per cert, el nou currículum de batxillerat ja no vol lectures prescriptives. Dependrà del centre. Llavors, la literatura fa nosa? No entenc res.

Altres motius del desastre. Els que hem treballat en aules d’acollida sabem que aprendre a llegir en una llengua que no és la teva demana temps, esforç i constància. Podem parlar de la gran quantitat de nouvinguts, que altres territoris no tenen en la mateixa proporció, i de la dificultat perquè la immersió s’apliqui i funcioni. Sembla que els que també hem de "salvar" la comprensió lectora hem de ser els docents i amb idees enginyoses. Volem que els alumnes llegeixin més? Doncs fomentem-ho des de casa, des de l’escola, des dels mitjans de comunicació, des de les institucions, invertim en biblioteques escolars i alhora en la biblioteca personal. Amb ajudes i beques. Perquè també som el país dels duros a quatre pessetes. Sí, creure-hi de veritat és donar-li pressupost. Les lletres també necessiten les xifres.

Professor de secundària
stats