A.F.

Un nou impuls al programa Lecxit

El programa aporta cada any a més de 1.550 infants un espai per desenvolupar el gust per la lectura

Voluntàries ajudant dues nenes a millorar la comprensió lectora / CÈLIA ATSET Zoom

La Fundació Jaume Bofill porta a terme, des del 2012, el projecte Lecxit amb l'objectiu d'impulsar l'èxit educatiu a partir de la millora de la comprensió lectora de l'alumnat de 4t, 5è i 6è de primària.

Per fer-ho, aporta cada any a més de 1.550 infants un espai per desenvolupar el gust per la lectura a partir del compromís de més de 1.500 voluntaris. Aquests infants reben setmanalment un acompanyament lector en un dels 213 punts Lecxit gràcies a la iniciativa d'escoles, biblioteques i entitats de 83 municipis.

Els infants reben setmanalment un acompanyament lector en un dels 213 punts Lecxit



Tot i que l'escola ensenya a llegir tots els infants per assolir una comprensió lectora que garanteixi l'èxit en el seu desenvolupament educatiu i social, és clau disposar del suport i l'acompanyament de la família i un entorn pròxim amb oportunitats: espais a la llar amb llibres, models d'adults lectors, acompanyament de temps i hàbits... Quan aquestes oportunitats no són suficients, hi ha el repte de promoure'n d'altres en horari extraescolar a les escoles, biblioteques, entitats i a la comunitat per superar les desigualtats.

Un programa necessari

Un de cada set infants a Catalunya, quan acaba l'educació primària, té un nivell baix de competència lectora i per tant no entén el que llegeix. No disposar d'un nivell de comprensió lectora adequat no només és un factor que pot conduir al fracàs escolar, sinó que també priva d'accedir a la cultura i a desenvolupar-se com a ciutadans.

1 de cada 7 infants a Catalunya, quan acaba l'educació primària, té un nivell baix de competència lectora



Amb la campanya 'Comprendre la lectura, comprendre la vida', la Fundació Bofill fa una crida al compromís de famílies, espais comunitaris, biblioteques, entitats i activitats extraescolars per garantir oportunitats de comprensió lectora a tots els infants de primària. La campanya ha de permetre sensibilitzar, i per això fa una crida a disposar de més voluntaris que permetin arribar a més infants lectors, i donacions econòmiques per comprar llibres per als espais Lecxit i promoure que tot infant tingui una biblioteca personal a casa.

Hi ha tres vies per col·laborar amb la campanya:

  1. Fer-se voluntari del projecte Lecxit per acompanyar un infant en la millora de la competència lectora. A la web www.comprendrelavida.cat hi ha un mapa dels espais Lecxit de Catalunya on es pot dur a terme el voluntariat. Més informació aquí.
  2. Fer una aportació econòmica per comprar llibres per promoure que tots els infants disposin d'una biblioteca personal a casa (un factor que afavoreix el vincle lector), a la mateixa web. Els llibres es faran servir durant el curs a l’espai Lecxit i al final els infants se’ls podran endur a casa.
  3. I promoure un nou espai Lecxit en una escola, biblioteca o entitat social que no en tingui, des de les mateixes escoles, associacions de famílies, entitats socials, biblioteques i municipis. Més informació aquí.
Els resultats de la iniciativa Lecxit permeten afirmar que amb actuacions senzilles però compromeses es pot donar resposta al repte de millorar la comprensió lectora de l'alumnat que en promogui l'èxit educatiu.