Escola 20/01/2018

A l’escola fem televisió i ràdio

Un canal escolar de televisió online o uns tallers de ràdio, vies per familiaritzar la canalla amb els mitjans de comunicació

Esther Escolán
3 min
Un projecte molt personal  A l’escola fem televisió i ràdio

Tot es va començar a gestar per casualitat, el curs passat, quan, a partir d’una formació sobre les possibilitats educatives de l’iPad, uns mestres de l’escola van començar a experimentar amb diversos recursos televisius, d’edició de vídeo i imatge, i això els va portar a dibuixar la possibilitat de crear un canal de televisió. “La nostra estimació per la llengua, la voluntat de capacitar els alumnes d’una manera motivadora i significativa en la comunicació oral, l’enriquiment del vocabulari, la desimboltura davant del públic, etc. són l’origen del projecte”, diuen Marc Planes i Miquel Pagès, mestres de l’Escola Thau Barcelona. Tots dos apunten que un canal de televisió a l’escola facilitaria “el treball globalitzat de moltes dimensions educatives, a més de la capacitació digital dels alumnes a través de projectes interdisciplinaris”. Tot això, continuen, sense oblidar “la motivació extraordinària” que comporta el projecte.

REPARTIMENT DE TASQUES

Un cop van tenir clar que volien engegar aquest “projecte d’escola”, tal com subratllen Planes i Pagès, va tocar organitzar-se i, primer, es va constituir una comissió de treball amb mestres de les tres etapes de l’escola, des de parvulari fins a ESO. “Hi ha una gran implicació i s’han distribuït moltes feines comunes per arrencar; un grup d’alumnes de diversos cursos han començat a fer, juntament amb els mestres de música, la sintonia dels primers programes i uns altres de quart d’ESO han dissenyat el logotip amb els mestres d’art”, diuen. Amb tot, un projecte interdisciplinari que involucra tant els alumnes de cicle mitjà, “que es poden fer càrrec perfectament de l’enregistrament” com els de cicle superior i ESO, “que duen a terme l’edició dels programes”. Els d’ESO també s’han constituït com un grup d’experts i són els que ajuden a tothom en l’enregistrament i edició posterior dels esdeveniments col·lectius de l’escola.

COMPETÈNCIES DIVERSES

Com a projecte interdisciplinari, el de Thau TV abraça diverses dimensions. “L’estimació de la llengua és a l’arrel del projecte i s’ha demostrat que Thau TV permet treballar de manera interessant i motivadora totes les competències lingüístiques”, destaquen els mestres. “Cal pensar -prossegueixen Planes i Pagès- que abans d’anar a plató a enregistrar, els alumnes s’han de preparar un guió per escrit del que diran, assajar-ho, millorar el seu vocabulari i, finalment, afegir-hi la màxima creativitat”. Un procediment que inclou el treball en equip, ja que, com afirmen, “els alumnes s’han adonat que una televisió no és un treball individual, sinó una obra col·lectiva on totes les funcions són clau perquè el producte final surti bé”. Un producte final que, de moment, s’ha materialitzat en una graella de programació que compta amb programes més clàssics, com el temps i els telenotícies, i d’altres com 'El joglar' (sobre poesia i contes), reportatges, tutorials, documentals, esdeveniments de l’escola, entre d’altres, i que tenen un plató de televisió habilitat al centre des d’on es fan els enregistraments.

Un projecte molt personal

David Serra és un periodista radiofònic amb una trajectòria de 25 anys que, ara en fa sis, quan la crisi el va tocar de ple, va decidir començar a donar classes de ràdio en una acadèmia. “Vaig descobrir una nova vocació, l’ensenyament”, recorda. Aviat començaria a donar voltes a la possibilitat de muntar un taller de ràdio per als més joves, així que va presentar el seu projecte a l’escola dels seus fills. Un cop en marxa, Serra va enviar el projecte a diversos instituts, ja que per edat li semblava que “se’n podia treure molt més profit”, i el resultat quatre anys després són els tallers que imparteix setmanalment al CEIP Torrent de Can Carbassa, amb alumnes de primària, i a l’IES Josep Pla, amb alumnes d’ESO i batxillerat. “Les dinàmiques d’uns i altres tenen punts en comú, però a nivell pràctic es diferencien. Amb tot, no deixen de ser un taller de ràdio i a cada classe sempre parlen davant del micròfon”, explica. L’objectiu és que es diverteixin: “Sempre faig coses que els entretinguin alhora que serveixin per entrenar competències com l’expressió oral i escrita, la improvisació i, sobretot, la creativitat”. I toquen tots els gèneres radiofònics.

stats