Escola 16/04/2021

Català per a infants de 0 a 3

Cort elabora material didàctic per impulsar la normalització lingüística a les escoletes

Elena Navarro
2 min
'Vocabulari llonguet en imatges' és un dossier per treballar el vocabulari bàsic en català amb els infants de 0 a 3 anys

Tipus de famílies, emocions, tradicions, estacions, transports... L’Ajuntament de Palma ha elaborat Vocabulari llonguet en imatges, un dossier per treballar el vocabulari bàsic en català amb els infants de 0 a 3 anys que van a les escoletes. 

És un material molt visual, amb il·lustracions de cada concepte, que estan agrupats per temes. Consta de 36 fitxes imprimibles que “no només serveixen per treballar amb els nins, sinó també perquè les escoletes es puguin relacionar en català amb les famílies”, explica el regidor d’Educació i Política Lingüística, Llorenç Carrió.

El projecte s’ha impulsat des del Servei de Dinamització Lingüística de la Regidoria, que es va posar en marxa al juliol, i que compta amb dues professionals que hi fan feina. El Govern balear ha atorgat una subvenció de 8.000 euros per poder tirar endavant aquesta iniciativa.

Carrió subratlla que l’etapa de 0-3 és allà on menys protecció hi ha del català, perquè no forma part de l’educació obligatòria i, per tant, no hi ha l’obligatorietat d’impartir el 50%de les hores en català. “Hem vist que podíem fomentar la llengua d’aquesta manera”. A més, ho veu com una manera “d’arribar als nouvinguts amb la llengua pròpia”.

Fins ara, el material ha estat descarregat 170 vegades. A més, 234 famílies han demanat aquest recurs a través d’una enquesta. La Regidoria calcula que ha arribat a 12 escoletes municipals i 17 de la xarxa complementària, que són els centres privats amb acreditació de la Conselleria d’Educació. “Significa que uns 3.000 infants s’hauran pogut beneficiar d’aquest recurs”, assenyala Carrió.

Material en tres blocs

El contingut està distribuït en tres blocs. El primer tracta elements relacionats amb la vida diària als centres educatius i a les llars. Té un lèxic molt bàsic perquè es pugui treballar amb edats molt primerenques. Inclou les rutines, les juguetes, els sentiments, la roba, entre d’altres. “Això permet que les mestres es puguin relacionar amb les famílies amb què tenen dificultats a l’hora de comunicar-se en català; per exemple, saber si el seu fill ha estat trist o quina roba necessiten per anar al centre”, detalla el regidor.

El segon bloc aborda els elements històrics, socials i culturals de Palma, que són una eina per poder apropar els infants a l’entorn i reconèixer la ciutat a través de les imatges. En aquest apartat també s’expliquen les festes més tradicionals, i una proposta del Servei de Dinamització és penjar-les a l’escola o a la casa a cada època de l’any que pertoqui. 

I per acabar, el bloc tres són recursos per comunicar-se per escrit amb les famílies.

stats