Criatures  /  Escola 19/01/2022

A l’escola s’hi ha instal·lat el taller d’una artista

El projecte Espais C, impulsat pel CEB i l’ICUB, introdueix l’art a tres centres de primària a través d’un espai-taller d’una artista resident

4 min
Espais C introdueix l’art de manera contínua dins l’escola mitjançant la creació d’un espai-taller

Des del passat mes de setembre, coincidint amb l’inici de curs, la pintora i artista gràfica Regina Giménez ha instal·lat el seu taller a l’antiga capella de l’Institut Escola Eixample de Barcelona. Cada setmana es trasllada unes hores en aquest espai singular per crear obres basades en l’apropiació d’elements extrets del seu context original –com antics mapes muts o llibres de geografia i cosmologia– i reorganitzar-los en noves composicions. I mentre la Regina és al taller, sent el garbuix dels alumnes que surten al pati o veu alguna mirada curiosa que se li apropa i li pregunta què està fent. “Em sento molt reflectida en aquesta actitud curiosa que tenen els nens. Faig art jugant amb elements simples i penso que això m’apropa molt a ells”, explica.

Per a Giménez instal·lar el seu taller en una escola és tot un repte personal i professional. També ho és per al professorat i per a tot l’alumnat de primària que aquest curs tindrà el privilegi de conviure amb una artista. “Volem que hi hagi una exposició de creativitat entre els infants i la Regina, on el procés tingui més pes que el resultat final”, explica Ernest Bosch, cap d’estudis del centre. “És important que ens percebin com a persones reals i tangibles, i que no perdin la mirada artística i espontània que tenen a aquestes edats”, afegeix Giménez.

Nova etapa als Espais C

Que l’art irrompi als centres escolars a través d’artistes professionals és gràcies al programa Espais C, impulsat pel Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) i l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB). Ideat l’any 2015 conjuntament amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Espais C introdueix l’art de manera contínua dins l’escola mitjançant la creació d’un espai-taller coordinat i autogestionat conjuntament per l’alumnat, l’artista resident, un docent referent i la figura d’un mediador.

Regina Giménez ha instal·lat el seu taller a l’antiga capella de l’IE Eixample de Barcelona.
Els alumnes tenen el privilegi de conviure amb una artista.

Aquest any hi participen tres centres educatius seleccionats per convocatòria pública i amb especial sensibilitat en l’art: l’Escola Josep Maria de Sagarra, l’Institut Escola Arts i l’Institut Escola Eixample; i tres artistes residents, Rosa Llop, Neus Frigola i Regina Giménez, amb la col·laboració de Rafel G. Bianchi, que s’hi podran estar un màxim de dos anys. Han estat proposades per tres espais artístics que s’incorporen com a novetat al programa i que exerceixen de mediadors a través d’una figura referent: la Fundació Suñol, la Fundació Antoni Tàpies i Hangar. En la nova etapa, la coordinació i mediació va a càrrec de Fabra i Coats-Centre d’Art i Experimentem amb l’Art.

Un 'coworking' d’artistes

“Quan un artista obre el seu taller i els infants hi entren, sempre passen coses màgiques”, afirma Carme Hoyas, codirectora del programa. Als Espais C, aquestes trobades es fan amb grups reduïts –de 8 o 10 alumnes–, són voluntàries (hi van els nens i nenes que volen), són lliures i no es puntuen. “Una de les finalitats és que els alumnes s’apropin al context i àmbit artístic i que coneguin els processos creatius de la mà d’una persona experta. El context afavoreix que els infants puguin expressar-se i crear, sense la imposició de cap objectiu curricular”, explica Hoyas.

Per a l’IE Arts aquest serà el quart curs que participen en els Espais C i enguany ho faran de la mà de Neus Frigola, amb la mediació de la Fundació Suñol. L’art és un eix vertebrador al centre i de moment els infants han rebut amb molt bons ulls la proposta. Al taller ja hi tenen preparades teles, fustes, pintura, una màquina de cosir o troncs i material natural i, de moment, els grups ja comencen a pensar com voldran que sigui aquest espai, amb quines normes i responsabilitats i qui les assumirà: “La idea és generar un espai de creativitat lliure, on els nens i nenes sentin que poden explorar el que els vingui de gust, sense prejudicis ni qualificacions, mentre comparteixen el seu taller d’artista amb altres companys i companyes. És a dir, simular l’experiència de coworking d’artista”, explica Neus Frigola. “Al taller, tot el que fan és vàlid”, afegeix Lola Quirant, docent del centre. “I a més poden interactuar amb una artista real, que no només apareix als llibres i museus, sinó que pot explicar-los com crea i quina és la seva mirada”, diu.

L'artista Neus Frigola interactuarà amb els alumnes de l’IE Arts.

La dissenyadora i professora Rosa Llop comparteix amb Frigola aquesta idea del coworking: “A vegades jo els ajudo a ells i a vegades ells a mi”, afirma. Aquest curs ha instal·lat la seva residència artística a l’Escola Sagarra de Barcelona, un centre amb una llarga experiència amb els Espais C que enguany incorpora la mediació d’Hangar en el programa. “Poder compartir espai i metodologia amb aquesta escola és una oportunitat fantàstica per observar i estudiar la pràctica artística com a generadora de coneixement, un dels meus àmbits d’estudi. La meva pràctica és poc de produir i molt de qüestionar. M’agrada pensar que el que produïm a l’Espai C són preguntes, que s’acabaran convertint en provocacions per reinterpretar realitats i provocar accions de canvi”, conclou.

stats