Criatures 20/02/2021

Què menjava Joan Miró?

La Fundació Miró Mallorca impulsa dues iniciatives en línia per acostar l’artista als més petits

Clàudia Darder
2 min
Dues iniciatives per acostar la figura de Joan Miró als més petits

Quin era el color preferit de Joan Miró? De què li agradava berenar? Aquestes, i moltes més, són algunes de les preguntes que els alumnes (de tercer cicle d’Educació Infantil, Educació Primària, educació especial, associacions i entitats socials) que han participat en el projecte Berenam amb Miró han traslladat a les responsables del departament d’educació de la Fundació Miró Mallorca. La iniciativa, capitanejada per Antònia Huguet i Irene Gayà, pretén acostar la figura del pintor als més petits, especialment ara que és més complicat visitar els museus amb grups grans. La proposta, que està dividida en tres fases, és apte per a qualsevol centre de l’estat espanyol i implica directament els alumnes: “No volíem oferir només una visita de les instal·lacions en línia, sinó fer-los partícips del projecte i engrescar-los a conèixer l’artista”, expliquen les responsables del projecte.

Els docents interessats a estudiar Berenam amb Miró tenen a la seva disposició un dossier amb l’explicació del projecte i material didàctic. La primera fase d’aquesta activitat es fa a l’aula. Consisteix a preparar l’entrevista que els alumnes faran al personal del museu el dia que s’hagi acordat fer la visita online. “Igualment, qualsevol proposta, més enllà de fer preguntes, és benvinguda”, asseguren Huguet i Gayà. Els joves del CEIP Pintor Agustín Riancho de Cantabria, per exemple, varen crear una revista sobre Miró i un dels seus murals i varen recopilar notícies de l’artista. S’hi varen implicar les mestres d’Educació Plàstica i Llengua Castellana.

La segona fase és la connexió en directe amb les instal·lacions de la fundació, que es pot fer des de diferents espais. "És un moment enriquidor per a nosaltres, perquè veim com la curiositat dels infants és infinita”, expliquen les creadores de Berenam amb Miró. El projecte culmina amb la tercera fase, que es torna a fer a l’aula: es tracta de fer algunes activitats d’experimentació artística vinculades al pintor. Segons les encarregades del projecte, “amb les visites presencials els alumnes no se senten tan propers a la figura de Miró”. En canvi, havent fet una feina prèvia sobre la vida i obra de l’autor, “es nota que hi han establert un vincle i que s’hi senten més propers”, asseguren.

La persiana

Huget i Gayà han dissenyat també un projecte dirigit a alumnes de Secundària, Batxillerat i graus universitaris. Es tracta de reptes creatius que es plantegen a partir de tres càpsules audiovisuals. Cada càpsula indica les pautes a seguir, una paraula clau que definirà l’acció creativa i una metodologia artística. A partir d’aquí, cada grup és lliure de treballar com vulgui. Aquestes iniciatives, segons les impulsores, creen un vincle més fort amb la figura de Joan Miró.

stats