Escola 15/02/2022

Escoles que reivindiquen el patrimoni i la història dels pobles

Localitats com Cervià de Ter o Cunit treballen perquè la canalla conegui la història del poble

4 min
Vista de Cervià de Ter, al Gironès

“Entendre el present a partir del passat”. És la premissa a partir de la qual l’Escola L’Aixart de Cervià de Ter col·labora des de fa anys amb l’associació Amics de Cervià Antic per donar a conèixer el patrimoni històric del poble. Cada dos anys, durant el mes d’abril i de manera conjunta, organitzen una setmana d’activitats perquè els més petits “aprenguin a mirar i a viure el patrimoni com una cosa important, que forma part de la seva identitat col·lectiva”, tal com expliquen des de l’associació.

Cervià de Ter, al Gironès, és un petit municipi inclòs a l’inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, ja que compta amb espais amb un llegat medieval molt remarcable, com és el cas del monestir de Santa Maria de Cervià, l’antic castell de Cervià i l’església parroquial de Sant Genís. Per això, amb aquesta riquesa patrimonial, fer arribar la història del poble als més joves pren tot el sentit.

“La idea és que, a partir de les activitats que organitzem, es pugui donar a conèixer als infants tot el patrimoni històric del poble i que, al llarg de tota la primària, hagin tractat diferents temàtiques perquè acabin coneixent els personatges, els monuments i la història principal i bàsica del poble”, assegura Olga Oliver, secretària de l'associació Amics de Cervià Antic. Així, mentre els més petits i els alumnes de cicle inicial s’endinsen en la història del castell guiats per Silvi Llobet i Adelaida, senyors del castell de Cervià i fundadors del monestir, els de cicle mitjà descobreixen el monestir amb activitats com gimcanes fotogràfiques o treballant els manuscrits medievals amb ploma i tinta. Els de cicle superior, en canvi, aprenen la història més recent del poble a través d’entrevistes que fan a la gent gran, que els expliquen els noms que tenien antigament les cases del poble, quins eren els oficis més habituals anys enrere o com van viure la seva infantesa, entre d’altres.

“Podem dur a terme el projecte perquè hi ha l’associació, però també una comunitat escolar molt implicada en l’educació dels nens. Mai falta gent per col·laborar durant aquesta setmana d’activitats i, a més, tenim uns avis amb una memòria portentosa i amb ganes d’explicar coses”, explica Oti Corona, cap d'estudis de l'Escola L'Aixart. La pròxima setmana d’activitats per conèixer la història de Cervià de Ter se celebrarà el curs que ve, que serà quan, una vegada més, classes com les de música i educació física se substituiran per tallers de danses i jocs medievals mentre que d'altres, com ara la d’anglès, serviran per treballar les parts del castell. “Quan reprenem les classes el dilluns després d’acabar el projecte, els alumnes ens demanen de tornar-lo a fer. L’aprenentatge és profund i, a la vegada, el projecte contribueix que l’escola surti al poble i el poble entri a l’escola”, assegura Corona.

Cervià de Ter, al Gironès, compta amb un llegat medieval molt remarcable, patrimoni que es vol donar a conèixer a la canalla

El cas de Cervià de Ter, però, no és únic, ja que hi ha projectes similars que es duen a terme en altres localitats i que també reivindiquen la necessitat de conèixer les arrels i la història més pròxima. Cunit ho fa a través del pla de patrimoni del municipi, que dona a conèixer la història i les tradicions als alumnes de les escoles, l’institut i el centre de formació d’adults. “El patrimoni ens dona la identitat i explica per què som com som o per què tenim alguns costums. Cal que els més petits el coneguin. En aquest cas, des de l’Ajuntament intentem fer una activitat enriquidora que ens dona identitat com a poble”, explica Sheila García, tècnica de Turisme i Patrimoni de l’Ajuntament de Cunit.

Posat en marxa des del curs passat, el projecte s’allarga durant tot el curs escolar. En aquest cas, és l’Ajuntament qui posa a disposició dels centres material i monitors per explicar el patrimoni als alumnes. Cada curs compta amb una temàtica específica per treballar en el moment que el centre ho consideri oportú. Així, els alumnes de P5 treballen el passat iber del municipi a través de la història del petit Bantor, un nen que viu al Fondo d'en Roig, el jaciment que explica els orígens de Cunit; els de primària coneixen les festes i tradicions del poble amb l’activitat Anem de festa, i els de secundària descobreixen el Cunit medieval amb visites guiades per espais rellevants d’aquesta època del municipi. “Intentem que tot sigui sempre molt interactiu i que estigui lligat amb el que estan fent a classe perquè relacionin allò que han après amb el que estan veient in situ”, diu García.

“A la nostra escola, que és la que té més nouvinguts, valorem la iniciativa de manera molt positiva. És una bona manera d’arribar a tots els alumnes perquè les activitats es fan dins de l’horari escolar”, afirma Beti Carrelero, directora de l’Escola Pompeu Fabra de Cunit. El ventall de propostes en el marc d’aquesta iniciativa tan recent encara està en procés d’elaboració i, en conseqüència, va en augment.

Carrelero explica que des de l’escola ja es feien algunes sortides per conèixer l’entorn de manera autodidàctica, però ara, amb la possibilitat de fer-ho amb materials didàctics que encaixen amb la programació del centre, l’experiència és més completa. “És un reforç per al que treballem a l’escola. La resposta dels alumnes també és bona, perquè consideren que és important conèixer on viuen i fer vincle amb el seu entorn. Per això, cal conèixer-ne la història i les tradicions”.

stats