Va de dilemes. Quin cotxet triem?

Trinitat Gilbert
29/06/2013
4 min

El pediatre Òscar Garcia, de l'Hospital del Mar de Barcelona, m'assegura que no trobaré cap estudi científic que indiqui quin cotxet va més bé per a la criatura. "Als nadons se'ls ha de tenir en braços, se'ls ha d'agafar tantes hores com faci falta", diu. "Els cotxets no estan pensats per aparcar les criatures", afirma rotundament el metge.

Un cop feta aquesta reflexió mèdica, a l'hora de triar un cotxet, els millors prescriptors acostumen a ser els amics. L'escriptora Núria Coll ho retrata a la novel·la Tots els llocs em recorden a tu (Columna Edicions). Un grup d'amigues xategen per WhatsApp i mantenen una discussió sobre si és millor un Bugaboo o un Quinny, dues de les marques conegudes de cotxets. Mentrestant, a la botiga Barruguet de Barcelona, Yvonne Manzano m'ensenya el cotxet Stokke, fet a Noruega. "Estan pensats perquè la criatura quedi a l'altura dels ulls dels adults que l'empenyen, per afavorir el contacte visual".

I és que els Stokke són cotxets molt alts, que també han tingut en compte l'esquena dels pares, perquè "no s'hagin d'ajupir en excés a l'hora de col·locar-hi la criatura". Encara hi ha un altre factor determinant que va portar Stokke a fer cotxets molt alts: la contaminació. "Pensa que en un cotxet habitual el nadó queda molt arran de terra i, per tant, està més a prop de la contaminació que els adults", diu la Yvonne.

Faig la consulta al pediatre Òscar Garcia, que també pertany a la Unitat de Recerca d'Infància i Entorn de l'Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques (IMIM). I ho confirma: "Tenim un estudi fet que està a punt de publicar-se, que demostra que, amb les cadiretes baixes, els nadons queden a l'altura dels tubs d'escapament dels cotxes, que desprenen partícules respirables, ultrafines, que arriben endins de les vies respiratòries, que poden provocar patologies respiratòries, com ara l'asma i la bronquitis".

Màxima comoditat

La Yvonne Manzano, de Barruguet, em fa una demostració de com es plega i desplega el cotxet Stokke, que és una de les grans preocupacions de les famílies. "Són lleugers malgrat que sembli que siguin alts i grans, i per això és fàcil plegar-los i no són gens aparatosos, perquè les rodes es poden desmuntar i, per tant, ocupen menys espai".

A les botigues Rabasa, la dependenta Emilia Canosa em comenta que fa 10 anys que venen el model Camaleon de la marca Bugaboo, i encara se'n continuen venent. En un primer moment, "podries pensar que és una moda, però després de deu anys de vendes, està clar que hi ha més factors perquè les famílies hi confiïn". Segons ella, "és un cotxet que pots comprar i que et pot durar fins a tres criatures seguides; no es fa malbé".

Quant als models, el Camaleon és l'estrella, però el Bee és el segon perquè és el cotxet amb unes mides més reduïdes. "El Bugaboo Bee és el que es compra quan el Camaleon no et cap a casa ni a l'ascensor", diu l'Emilia. Ella mateixa comenta que al setembre n'esperen un model nou, el Bufalo, que ja ha creat expectatives, i que és conegut també com el "Camaleon 3".

Mentrestant, a l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona, el pediatre Fernando Panzino, coordinador del grup de lesions no intencionades de la Societat Espanyola d'Urgències Pediàtriques (www.seup.org), enumera tot el que han de tenir en compte les famílies quan estan a punt d'adquirir un cotxet, sobretot considerant que actualment els cotxets estan homologats i reglats.

Les recomanacions

1) Penseu en el tipus de vida que teniu i les necessitats que us cobrirà el cotxet. Si viviu a ciutat i fareu servir el cotxet per traslladar la criatura d'una banda a l'altra, però també per anar a comprar al mercat, busqueu-ne un que tingui una part ampla a baix per encabir-hi la compra. "Sobretot no pengeu les bosses de la compra al manillar, perquè la cadireta es pot desequilibrar, tombar-se i fer caure la criatura". El manillar no està pensat per penjar-hi res. Si viviu a muntanya, podeu mirar models amb rodes grans, per exemple.

2) Durant els primers 6 mesos, el cotxet ha d'estar ben estirat perquè els músculs de l'esquena del nadó no estan madurs. Per això no hi poden anar mig asseguts. Els cotxets que estan mig inclinats estan pensats per quan tenen més de 6 mesos, i encara llavors no hi haurien de passar més de dues hores, perquè els músculs de l'esquena encara no estaran acostumats a estar rectes.

3) La cadireta del cotxe està dissenyada per ser al cotxe i no per transportar el nadó pel carrer. "Sé que hi ha moltes línies al mercat que es difonen com el 2 en 1, però no estic d'acord que el Maxicosi es faci servir també per al passeig perquè no estan ben dissenyats per a l'ergonomia del nadó". Tot i això, és cert que "els nous models s'han anat perfeccionat i s'hi acosten més".

4) Per als bessons hi ha els cotxets twins , recomanables sempre que es tingui en compte que primer caldrà carregar-lo començant per la cadireta de davant, on caldrà posar la criatura que tingui més pes. A l'hora de descarregar la cadireta de bessons, es comença primer pel de darrere.

5) El primer semestre de la criatura, la cadireta ha de mirar cap als pares, perquè els adults puguin controlar-ho tot. A partir dels 6 mesos, se'ls pot tombar perquè els nadons interactuïn amb el medi.

El complement

Finalment, l'Elena Alejo, de la botiga Noarikids (www.noarikids.com), assenyala que un complement al cotxet és el fulard. Més que una alternativa, és un complement. "Per experiència personal, jo m'he trobat que surto a passejar amb el cotxet, però acabo fent servir el fulard, perquè el cotxet el carrego amb les bosses de la compra". Entre els fulards, l'Elena recomana l'elàstic. Com a consells bàsics a l'hora de fer-lo servir, cal tenir en compte que el nadó no es pot posar mai en posició horitzontal, sinó que haurà d'anar assegut, amb el cap de costat i el nas cap amunt, perquè tingui espai per respirar.

stats