MÒNICA L. FERRADO

+ creativitat

Les noves aplicacions de realitat augmentada permeten enriquir amb més informació la realitat. La tecnologia potencia la curiositat de la canalla

Buscar, remenar, descobrir misteris, veure més enllà del que veuen els adults... Els nens són els reis a l’hora d’anar més enllà de la realitat. I la tecnologia s’ha convertit en una manera més de treure profit de la seva curiositat i de la seva creativitat. La realitat augmentada (RA) afegeix capes d’informació a la realitat, sigui en forma de textos, vídeos, àudios o altres formats.

Marçal Rossinyol és investigador del Centre de Visió per Computador (CVC), a Bellaterra, i té dues criatures, l’Ona, de 4 anys, i el Roc, d’un any. Rossinyol ha creat un sistema per aprendre música amb realitat augmentada. L’investigador ha dissenyat una apli que funciona amb tauleta o smartphone i que s’utilitza davant un full de paper on hi ha escrites les notes d’alguna cançó del cançoner popular, per exemple Cargol treu banya, amb un dibuix. El que fa l’apli és pintar el dibuix (en aquest cas, un cargol) i donar-li vida i guiar pel pentagrama l’infant, assenyalant amb un cercle vermell les notes que ha de tocar en un teclat virtual que apareix a la pantalla.

Un exercici que aporta un valor educatiu afegit al projecte. “Quan prems la tecla, sona i passes a la següent”, explica Rossinyol, que ha provat la seva creació amb l’Ona, que estudia música. “Encara està en l’etapa de sensibilització musical, en la introducció de conceptes musicals més abstractes, però ja s’ho passa bé amb l’aplicació”, diu. Més endavant, quan arribi el moment d’adquirir coneixements més tècnics, l’aplicació farà l’aprenentatge més atractiu.

El projecte d’en Marçal, Juguem a veure la música, encara està en fase de desenvolupament. S’inscriu dins d’un altre projecte del CVC i la Universitat Autònoma de Barcelona, el Living Lab de la Biblioteca de Volpelleres, a Sant Cugat, un espai on els usuaris podran experimentar amb noves maneres de relacionar-se amb la cultura, amb els llibres i amb altres continguts.

“En aquest espai volem que el projecte sigui possible fent projeccions de realitat augmentada sense ni tan sols haver de fer servir la tauleta”, explica Rossinyol. De fet, el món editorial està incorporant a poc a poc la realitat augmentada als llibres. Aviat serà possible llegir d’una nova manera, ja que de les pàgines de paper podran sortir monstres marins o encanteris que complementaran el text que es llegeix.

Gimcanes enriquides
El potencial educatiu de la realitat augmentada és enorme. D’una banda, per enriquir les classes. I, de l’altra, perquè els mateixos nens experimentin en la construcció de narracions que sobrepassin la realitat i barregin diferents mitjans, diferents llenguatges. “És una tecnologia versàtil i amb múltiples possibilitats en educació per orientar l’aprenentatge de competències i habilitats”, afirma Raúl Reinoso, responsable del projecte Aumenta.me, de l’associació Espiral, Educació i Tecnologia. “Permet noves formes d’accés a la informació, és una excel·lent eina per potenciar l’aprenentatge visual i sinestètic, i millorar la capacitat per explorar, entendre i crear des de ben petits”, afegeix.

La RA permet gaudir d’experiències en què s’afegeix contingut virtual a l’entorn real i en temps real. Hi ha diferents nivells de RA, tot i que ara per ara la més estesa és la que utilitza algun tipus de marcador que pugui llegir el dispositiu, sigui un objecte o els codis QR. Una de les activitats que dóna més peu a introduir-los són els jocs de pistes o les gimcanes. Els programes per crear codis QR són cada cop més senzills i ja hi ha centres d’ensenyament que compten amb mitjans digitals perquè els mateixos alumnes facin la seva gimcana dissenyant codis que amaguen alguna pista o endevinalla, sigui un text escrit, un so o un vídeo. El següent pas per muntar una gimcana enriquida és situar els codis QR als llocs més estratègics, els llocs del món real que es volen augmentar.

A més dels codis QR, hi ha altres eines que ja permeten convertir de manera senzilla objectes del món real en marcadors. És el cas de l’aplicació Aurasma, amb possibilitats infinites, des de veure els òrgans a sobre del propi cos fins a introduir un dinosaure dins de classe. A més, la realitat augmentada no tan sols pot utilitzar la imatge que capta la càmera del dispositiu que utilitzem, sinó també dades de geolocalització, cosa que és ideal per enriquir les rutes i excursions amb continguts addicionals. És precisament el sector turístic el que més ha avançat en aplicacions que enriqueixen la visita a les ciutats.

Millorar la dieta
El Mercat del Lleó, a Girona, ha vist com la realitat augmentada ha enriquit els seus aliments amb informació, a més de les vitamines que ja tenen. El projecte +fruitaverdura 3.0 codis QR, guanyador d’una de les beques Educar Menjant de la Fundació Jaume Casademont, va permetre que els alumnes de diferents escoles de Girona passegessin pel mercat ple de codis per revelar les propietats dels productes que hi trobaven. “Els estem preparant per a un món en què hi haurà noves narratives. És una tecnologia amb la qual hauran de conviure en un futur, sobretot quan es millori l’ús de les Google Glass i l’accés a internet des de tot arreu”, afirma Iolanda Hernández, responsable de l’empresa Qpertin Cultura Interactiva, formada per un equip multidisciplinari de professionals que també organitzen tallers per a professors i famílies que vulguin aprendre a incorporar la RA al seu dia a dia.

“Ens pot agradar o no, però la veritat és que la tecnologia connecta amb els infants”, diu Hernández, que no dubta dels beneficis. “Connectem amb l’infant, li donem autonomia perquè triï continguts, li donem un plus d’informació...”, explica. L’empresa també ha demostrat que la tecnologia pot fomentar els hàbits de lectura. Des de Qpertin organitzen tallers per a biblioteques, en els quals dissenyen itineraris amb enigmes que resol la canalla fent servir els llibres del món real, els de paper. “Per resoldre els enigmes dels codis QR acaben fullejant llibres de moltes disciplines”, conclou Hernández.

PROPOSTES PER PRACTICAR

Colar Mix
http://colarapp.com/es/

Es tracta de dibuixos que es poden imprimir i pintar. Quan es mira amb l’aplicació adient prenen vida amb els colors que el nen hagi triat per acolorir-los.

El llibre dels encanteris
Editorial Larousse
Les receptes d’encanteris que conté, com la poció de la invisibilitat, el conjurament de la confusió i l’encanteri d’amor, entre d’altres, superen el paper.

SkyMap de Google
http://google-sky-map.softonic.com/android

Aplicació que superposa informació sobre les estrelles i constel·lacions mentre l’usuari mira al cel a través de la càmera del seu telèfon mòbil.