El món als 15 anys

Les coses que passen pel cap d'una estudiant d'ESO.

0

Quan l'actualitat no entra a la classe

“La política és per la gent major d’edat que ja pot votar”, ens va dir un professor després dels fets de l’ 1 d’Octubre. I, ho diguin o no directament, la política i l’actualitat en general són temes que s’acostumen a evitar a l’aula. Suposo que ho fan per no crear conflictes, però per mi no té cap mena de sentit. Tot sovint estudiem temes que tenen molta relació amb la situació social i política d’avui en dia. A socials la separació de poders, a tecnologia les fonts d’energia, a cultura i valors els dilemes ètics… I realment no ho aprofitem per aplicar-ho al nostre dia a dia. Al no crear...
0

4rt d’ESO, un curs enfocat cap al batxillerat i les competències bàsiques

La tornada a l’escola mai és massa divertida, sobretot quan encares l’últim curs d’ESO. A quart ja comences a encaminar el teu futur tot cursant tres optatives específiques. Al final del tercer curs, depenent del que vulguis fer un cop acabada la secundària, has de triar entre unes assignatures més científico-tecnològiques, més artístiques o més socio-humanístiques. Així doncs, amb tan sols 14 o 15 anys decideixes part del teu camí acadèmic dels pròxims anys. Per a alguns, això suposa una difícil decisió, ja que no tenen gaire clar què voldran fer quan siguin més grans.  A més a més...
0

Instagram i l'ús que en fem els adolescents

Instagram és una de les xarxes socials més utilitzades arreu del món (amb més de 1.000 milions d’usuaris actius cada mes), i forma part de la vida diària de molts adolescents.  Va ser creada l’any 2010, amb l’objectiu de poder compartir fotos i vídeos, i des d’aleshores no ha parat de créixer i d’incorporar noves opcions. Segurament una de les actualitzacions que més repercussió ha tingut ha estat la possibilitat d’afegir històries. Aquestes fotos (que recorden molt a les de Snapchat i que més tard WhatsApp també introduirïa) només es poden veure durant 24 hores a partir del moment que són...
0

Camp de treball internacional i per adolescents, una manera diferent d’aprendre

Fa un mesos em veia un llarg estiu a casa i no sabia ben bé què fer. Així, doncs, em vaig posar a buscar camps de treball internacionals per a adolescents. El meu principal objectiu era millorar l’anglès i sortir de la rutina durant un parell de setmanes. Poc desprès, gràcies a COCAT, ja estava inscrita al camp. Vaig haver d’omplir un munt de papers i anar a una formació d’una tarda que va ser força interessant. Aquell dia ens vam trobar amb diferents participants de diferents camps de treball i vam fer un parell de dinàmiques de grup. L’entitat que organitzava el meu camp era CONCORDIA...
0

On són les dones en la tecnologia?

Fa uns quants estius vaig fer un curs de programació i robòtica amb el LEGO Mindstorm. Era l’única nena entre quinze nois. A partir d’aquell moment vaig detectar que fallava alguna cosa. Les dones, cada cop més, estan presents en tots els àmbits de la ciència, però en el món de la tecnologia encara no. De fet, en un institut del meu poble, només hi ha una única noia en el batxillerat tecnològic (o sigui, una entre vint). Passa el mateix en les enginyeries, on la presència de les dones pot arribar a ser inferior al 12% en algunes universitats. El perfil de persona que tenim associat als...
0

El reggeaton que arrasa

La música forma part del nostre dia a dia i molts adolescents com jo aprofiten les estones lliures per escoltar-ne. Hi ha un ampli ventall de possibilitats musicals, però tot i així molts tenen una predilecció pel reggaeton o inclús pel trap. El reggaeton, nascut fa ben poc de la música urbana llatinoamericana, s’ha popularitzat en els últims anys fins el punt en el que es troba actualment. Es basa en lletres simples, senzilles, que siguin fàcils de recordar per tal de quedar-se atrapades durant tot el dia en la ment dels oients. A vegades són més recitades que no pas cantades. Compta...
0

Amor-odi als treballs en grup

A l'institut i a les escoles, normalment es fan uns quants treballs en grup al llarg del curs. Cada professor el planteja diferent segons la seva manera de fer i del tema del que es vol parlar. I cada alumne el viu d'una manera diferent. A l'escola on vaig fer la primària es fomentava molt el treball en grup, de fet, dedicàvem dues hores setmanals a fer projectes cooperatius. El tutor o tutora feia grups de cinc o sis persones, que canviaven cada trimestre, i sen's plantejava un repte diferent a cada sessió. El primer que havíem de fer era repartir els diferents càrrecs (secretari,...
0

Són els influencers una bona influència?

Ara més que mai sentim a parlar tot sovint d’instagramers, youtubers, influencers, musers… però què fan realment? Molta gent del meu voltant segueix sobretot els famosos influencers per instagram. Acostumen a ser persones que comparteixen la seva vida en aquesta xarxa, tot parlant del seu dia a dia i promocionant-se. Per fer-ho es fan fotos que pretenen ser espontànies en llocs bonics, on hi surten somrient i lluint cos i roba. En general són noies joves i segueixen una estètica concreta. A part, les seves publicacions segueixen una línia pensada i determinada. N’hi ha de més i menys...

Emma L.

Emma L.

Entendre el món amb quinze anys segurament és ben diferent que entendre'l amb uns quants més.
En aquest espai m'agradaria poder aportar la visió d'algú com jo: una adolescent que analitza la realitat que l'envolta des d'un punt de vista crític.
Des de l'educació a la tecnologia passant per tots aquells temes que ens toquen de ben a prop.