Criatures 28/10/2021

Apropar les economies transformadores al barri

Un projecte d'Aprenentatge-Servei de l'INS Ègara de Terrassa

3 min
L'Institu ha decidit acostar als alumnes les finances ètiques i les economies transformadores.

Les finances ètiques i les economies transformadores són aquelles que fan compatible la rendibilitat econòmica i financera amb la consecució d’objectius socials i ambientals.

Amb els projectes d’aprenentatge servei es posa a l’abast dels i les joves, les eines que els permetin passar d’una reflexió crítica sobre els bancs i el sistema financer i els seus impactes a escala global, a l’acció local mitjançant un canvi en els seus comportaments i actituds motivant-los a participar en les finances ètiques al seu entorn. Els objectius són*:

  1. Implicar al jovent en les propostes d’economies transformadores del seu entorn com les finances ètiques i l’economia social i solidària. 
  2. Promoure un canvi de comportaments i actituds del jovent, motivant-los a participar en la construcció d’una societat més justa, solidària i sostenible.
  3. Posar a l’abast eines i recursos adequats i atractius per al professorat que vulgui treballar les finances ètiques i solidàries a l’aula, amb metodologies dinàmiques i participatives.
  4. Teixir aliances amb altres entitats, iniciatives i projectis que promoguin la inclusió de criteris d’Educació per la justícia global , en els recursos i les propostes educatives i treballin per una educació econòmica crítica i plural.

*Font d’informació: web: www.fets.org

Implicar el jovent en les propostes d’economies transformadores és un dels objectius del projecte d’aprenentatge servei que ens presenten Fèlix Pardo, ideador del disseny curricular, i Bea Martín, responsable del projecte en el centre INS Ègara de Terrassa. A continuació ens presenten el projecte: Apropar les economies transformadores al barri.

 “L’INS Ègara es troba al barri de Can Parellada de Terrassa. És l'únic centre de secundària del barri i també acull alumnat procedent de Les Fonts. Les rieres, les vies de comunicació i els polígons industrials que envolten aquests dos nuclis, a més del fet que la població és poc nombrosa, fan que aquesta visqui fragmentada, allunyada del centre i al marge de les dinàmiques socials d’altres barris del municipi. De fet, llevat de l’associació de veïns, no hi ha cap altra entitat social ni tampoc treballa al barri cap entitat de l’economia social, cooperativa i solidària. Visibilitzar aquest sector econòmic a l’entorn, així com identificar les necessitats de la gent del barri que poden satisfer aquestes entitats, és el repte que vàrem plantejar als prop de 70 alumnes de 3r curs de l’ESO que fan la matèria d’emprenedoria. I els docents implicats vàrem entendre que la manera més efectiva d’orientar i acompanyar els alumnes en aquesta proposta era mitjançant el projecte didàctic Aprenentatge-Servei comunitari (ApS). Pel que fa als continguts i procediments del projecte, vàrem introduir els alumnes en les tres esmentades economies transformadores i els vàrem facilitar les metodologies utilitzades: la mateixa ApS, l’Aprenentatge Basat en Projectes i la tècnica del Grup de Recerca de l’aprenentatge cooperatiu, quel implica la realització d’un producte final, que en el nostre cas va consistir en un informe sobre el projecte de participació comunitària triat. I pel que fa al servei comunitari vàrem aconseguir la col·laboració de les següents vuit entitats terrassenques: Club Gimnàstic Terrassa, el diari lliure Malarrassa, l’ecobotiga l’Egarenca, Engrunes, GIT Fiare Terrassa, Casal de la Dona, Banc del temps de Terrassa i FUPAR. Mitjançant la seva mentoria, cada grup cooperatiu va desenvolupar un servei concret vinculat amb l’activitat de l’entitat col·laboradora triada. Com a exemples podem esmentar que els alumnes van publicitar i organitzar un taller de parkour a l’institut impartit per Club Gimnastic, van escriure dos articles sobre realitats del barri i l’institut que van publicar al Malarrassa, van promoure una recollida de roba per a la seva reutilització i posterior venda a l’entitat Engrunes, van realitzar un vídeo divulgatiu a partir de diferents entrevistes a docents de l’institut sobre la Banca Ètica i FIARE en concret, van elaborar jocs per estimular la memòria i diferents capacitats pels usuaris de FUPAR, entre d’altres.”

Projecte d'ApS de l'INS Ègara de Terrassa.
Dades pràctiques

  • INS Ègara, carrer Amèrica 55, Terrassa 
  • Correu electrònic: iesegara@xtec.cat / bea.martin@institutegara.cat 
  • Telèfon de contacte: 93 736 16 70 
  • Web: https://agora.xtec.cat/iesegara/
  • Persones de referència: Fèlix Pardo, ideador del disseny curricular del projecte i formador de l'equip docent, i Bea Martín, responsable del projecte en el centre i coordinadora de l’equip docent 

stats