Adolescència 21/05/2016

L’assignatura del voluntariat

El servei comunitari als instituts desperta en els joves una inquietud cívica i compromesa per ajudar els altres i construir així una societat més justa i cohesionada

Lídia Juanmartí
4 min
L’assignatura del voluntariat

Ensenyar un grup d’avis perquè es posin al dia en l’ús de les noves tecnologies, visitar nens ingressats a l’hospital, servir menús al menjador social, restaurar un monument del barri o fer classes de català per a nouvinguts. Aquestes són algunes de les experiències que els adolescents de Catalunya duen a terme abans d’acabar l’ESO.

Cada cop són més els centres educatius que entenen que per aprendre a exercitar la ciutadania amb compromís i de forma responsable cal fer-ho des de la reflexió, però també des de la pràctica. En aquest sentit s’ha impulsat una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en què els participants es formen treballant sobre les necessitats reals del seu entorn amb l’objectiu de millorar-lo.

Tot plegat s’emmarca en un projecte impulsat per la Generalitat per potenciar el voluntariat entre els estudiants de 3r i 4t d’ESO. Un dels motius que ha empès el departament d’Ensenyament a apostar pel servei comunitari és la valoració positiva que se n’ha fet al centenar de centres que en els últims anys han incorporat experiències pilot d’aquest tipus: el 98% dels instituts enquestats han observat una millora de les actituds dels seus alumnes, així com de la seva participació.

Amb un curs previ de formació docent on s’aporten orientacions i recursos, el Govern està implementant el servei comunitari gradualment als centres públics i concertats de Catalunya fins al curs 2019-2020, quan es preveu que hi haurà més de 1.000 centres i prop de 70.000 estudiants de 15 o 16 anys cursant aquesta nova assignatura.

Als instituts d’arreu del territori que han posat en marxa la iniciativa, els alumnes dediquen al servei comunitari unes vint hores. Deu de formació teòrica a l’aula durant el primer trimestre, per cercar informació, avaluar l’entorn i estudiar fórmules per ser solidaris amb els altres. I deu més, durant el segon i tercer trimestres, per a l’elaboració i execució del projecte, fora de l’horari lectiu i sense supervisió docent. Qui s’encarrega del seguiment durant les hores externes són les entitats i col·lectius on els alumnes duen a terme la seva experiència.

UNA EXPERIÈNCIA VIVENCIAL

L’Escola Thau Barcelona vol fomentar adolescents compromesos que participin de realitats properes a l’escola. “Es tracta de destinar una part del nostre temps lliure a accions solidàries per al nostre entorn. Jo participo, amb un grup d’uns vint companys, en diverses activitats com la recollida de menjar per al Banc d’Aliments, la col·laboració amb l’Hospital Sant Joan de Déu o les visites a una residència de la tercera edat per xerrar amb els avis, jugar al bingo, o fer una cantada de nadales”, explica Berta Pla, estudiant de 4t d’ESO.

Amb l’Hospital Sant Joan de Déu l’escola col·labora en diverses activitats que permeten als infants ingressats evadir-se del context de la malaltia. “Per una banda, durant les vacances de Nadal els alumnes voluntaris ajuden a classificar les joguines que els Reis porten als nens ingressats i assisteixen al moment del lliurament. En segon lloc, es marquen un repte econòmic a assolir i participen, directament o com a membres del servei d’avituallament, a la Barcelona Magic Line, una caminada popular organitzada per l’Obra Social de Sant Joan de Déu. Així mateix, els estudiants assisteixen a una xerrada emotiva i d’alt contingut educatiu al mateix hospital. El doctor Francisco José Cambra, cap de l’UCI pediàtrica, els fa reflexionar sobre la vulnerabilitat de l’ésser humà a una edat on es creuen invencibles, i la cap del servei de voluntariat de Sant Joan de Déu, Tina Parayre, els explica la feina dels voluntaris a l’hospital”, relata Santi Gris, responsable del grup de voluntariat de 4t d’ESO de l’Escola Thau.

El voluntariat serveix perquè els alumnes siguin conscients que el petit gest de donar part del seu temps als altres de forma altruista ajuda a progressar i a fer créixer les persones que en són receptores. I, alhora, els adolescents que participen d’aquesta experiència també en surten beneficiats pel retorn emocional, vivencial i de creixement personal que reben. “És un descobriment, en molts casos, de realitats llunyanes a l’alumne. Els dóna l’oportunitat de compartir, de ser generosos, de preparar activitats per a un altre que acaben sent una satisfacció personal. També són una important font d’autoestima per a alguns estudiants que en altres àmbits potser no destaquen, però que sí que ho fan en valors”, assenyala Gris. De fet, l’experiència de la Berta ho constata: “Participar en el voluntariat m’ha fet sentir molt bé i també m’ha conscienciat d’algunes situacions de la societat que desconeixia”.

Laia Foundation dedica els seus esforços a construir un futur millor per als habitants d’una zona rural de l’Índia anomenada Vedanthangal a través de projectes educatius, sanitaris i de suport a la dona. Des de l’escola Thau Sant Cugat es va impulsar una experiència de servei comunitari entre els alumnes per poder ajudar també les persones més necessitades d’altres racons del món. “Aquest voluntariat, que consistia a organitzar concerts, berenars i altres activitats per recaptar diners per a la fundació, va ajudar a adonar-me dels nostres privilegis, a valorar les coses que tenim i a no queixar-nos tant. I també a entendre el significat d’ajudar els altres”, diu Mariona Sorrosal, alumna de 4t d’ESO de l’escola. La seva companya Sílvia Rossell també ho valora de forma positiva: “La veritat és que mentre organitzàvem les activitats no pensava en els efectes positius del que fèiem, però quan va acabar el projecte em vaig adonar de la importància de l’ajuda que prestàvem”. Durant sis anys, més de mil estudiants i centenars de dones i nens s’han beneficiat de les iniciatives de la fundació.

EDUCACIÓ INTEGRAL

El voluntariat suposa mullar-se i treballar per a la transformació de la societat. Per això, l’objectiu d’introduir-lo a l’escola és propiciar experiències que posin els joves davant el repte de definir el seu paper en el món, treballant des de les accions més quotidianes i fins a arribar a plantejar-se grans qüestions transcendentals de la vida. Dedicar un temps a un projecte sense esperar una remuneració té un valor afegit molt difícil d’explicar. Oferir als alumnes la possibilitat d’experimentar aquesta sensació i fer-ho amb un acompanyament educatiu aporta aprenentatge, desenvolupament personal, compromís, responsabilitats, treball en equip, experiència i reflexions. Poder treballar el voluntariat a l’escola és una oportunitat per oferir una educació transversal i aportar a la societat ciutadans coresponsables i amb ganes de construir un món més just i cohesionat.

stats