Models de canvi

Agents transformadors

La Fundació Ashoka, especialitzada en emprenedoria social, va crear la iniciativa Escoles Changemaker (http://spain.ashoka.org/escuelas-changemaker) amb l’objectiu de fer que l’aula sigui un espai que permeti desenvolupar als nens i nenes el seu màxim potencial i els prepari per ser agents de canvi ( changemakers ). “Això significa considerar l’escola no únicament com un lloc on preparar-se per al futur -o sigui, tenir un títol o una feina-, sinó com un lloc per aprendre a ser millor persona, on comprendre el món i millorar-lo, on aprendre a conèixer-se a un mateix i als altres, tenir empatia, saber resoldre problemes quotidians, assumir responsabilitats o col·laborar amb altres persones”, explica David Martín, responsable d’educació i joventut de la Fundació.

El procés de reconeixement d’escoles Changemaker és llarg i rigorós. Són bastants criteris els que s’avaluen, com la capacitat d’innovació, l’existència d’un equip alineat amb aquesta visió, el model d’aprenentatge actiu, la relació amb l’entorn, el protagonisme dels alumnes, la capacitat d’inspirar un canvi en altres escoles... “Però sobretot ha de tenir una voluntat ferma d’impactar en l’ecosistema educatiu per millorar-lo, i l’afany de compartir i entendre’l com una cosa intrínseca a la seva pràctica docent”, afegeix Martín. La idea és crear un equip de treball d’unes poques escoles però molt influents per, juntament amb altres agents del sector, concretar una estratègia que permeti impactar en l’ecosistema educatiu i renovar-lo. En els pròxims 20 anys ja n’hi haurà unes 20 a l’Estat i unes 600 arreu del món.