Criatures 13/02/2016

Futurs científics. Fer planter des de ben petits

El Campus Manresa de la Facultat de Ciències Socials de la UVic-UCC acaba d’estrenar el centre de recerca i documentació sobre educació científica Lab 0_6.

Laura Pinyol
3 min
Futurs científics
 Fer planter des de ben petits

Lab 0_6 és un projecte dels estudis d’educació infantil que s’acaba d’estrenar a Manresa i funciona com a centre de descoberta, recerca i documentació sobre educació científica en la primera infància. Un centre pioner que té per objectiu programar accions formatives pensades per a futurs mestres en actiu que estiguin interessats en l’educació científica i que durà a terme, també, accions de recerca sobre la didàctica de la ciència. Aquesta és la primera experiència a Catalunya que farà possible que es promogui la divulgació científica entre el públic infantil des d’una iniciativa vinculada a la universitat, en un espai amb unes condicions òptimes per explotar la simbiosi entre coneixement i reflexió teòrica i l’aplicació pràctica.

Per a Montserrat Pedreira, directora dels estudis d’educació infantil d’UManresa, el Lab 0_6 “ha de posar en relleu la importància de la ciència en el dia a dia de les persones, també dels més petits”. Per això, cal “acostar el coneixement científic als infants perquè hi disfrutin i l’entenguin com un motor de canvi i progrés de la societat”. ¿I com s’ha de fer, això? Aprofitant la curiositat natural dels infants i oferint-los “oportunitats tant d’aprenentatge com d’experimentació per despertar el seu interès i motivació cap al món científic”, assegura Pedreira.

PORTES OBERTES

PORTES OBERTES Les propostes del Lab 0_6 van encaminades tant als infants com als professionals de l’educació i investigadors. Una de les apostes per obrir aquest centre és que s’hi duguin a terme activitats tant per a escoles com per a famílies. Els nens hauran de resoldre reptes, prendre decisions i viure l’aprenentatge científic. La prova pilot es va dur a terme, precisament, durant les passades festes nadalenques amb el Viu un Nadal de Ciència, que va comptar amb la participació de 200 infants i les seves famílies.

Equilibrar palanques, fer baixar cotxes per rampes, fer bombolles que no tinguin forma d’esfera, controlar la trajectòria d’una bola o observar un escarabat a través d’una lupa binocular són algunes de les propostes d’experimentació que es fan als nens i que s’aniran substituint per altres reptes i preguntes que incentivin l’interès científic dels més petits. Per a les famílies es proposaran xerrades sobre la ciència durant la primera infància, el paper de l’adult al costat d’un nen que investiga i com mantenir la curiositat de la canalla i afavorir el seu interès per entendre i aprendre com funciona el món.

PEDAGOGIA DE LA CIÈNCIA

PEDAGOGIA DE LA CIÈNCIA Però tot això potser “no tindria sentit si aquesta feina no acabés revertint en l’educació” dels més menuts, assegura Montserrat Pedreira. Per aquest motiu, un altre àmbit de treball ineludible serà la formació de mestres i professionals de l’educació. En aquesta línia, la primera activitat dirigida a aquest ampli col·lectiu ha sigut la celebració de les VII Jornades de Diàlegs Educatius -el 30 de gener- amb el títol Ciència 0-12. Passió per investigar, que van aplegar més de 150 participants per debatre, reflexionar i intercanviar experiències. Tanmateix, la voluntat és que la formació per a professionals es completi durant l’any amb altres xerrades i visites al Lab, en els Dissabtes de Ciència, que tractaran temes de forma monogràfica, i altres accions de formació intensiva.

Precisament perquè la investigació és un dels eixos de treball del Lab 0_6, l’equip d’investigadors utilitzarà la documentació i recerca proporcionada per les activitats del centre per generar, transferir i difondre coneixement perquè la didàctica de la ciència es pugui aplicar a les escoles. De moment, la recerca se centra en un projecte del Grup de Recerca en Experimentació i Aprenentatge, de la UManresa.

stats