GEMMA CASTANYER

Estrenarem escola!

L’AMB s’encarrega de les obres del nou edifici del CEIP Els Encants, a Barcelona, construït seguint criteris pedagògics

Aquest 2014-2015 és l’últim curs que els nens i nenes de l’escola pública Els Encants de Barcelona s’ubiquen en mòduls prefabricats. El setembre vinent, després de sis anys d’espera, podran inaugurar el nou centre que s’està construint segons els terminis previstos en un xamfrà entre el carrer Consell de Cent i Cartagena, sobre un antic aparcament.

El nou equipament, de 4.149 m distribuïts en cinc plantes, ha sigut possible gràcies a la inversió de 4,3 milions d’euros de l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona), que s’ha encarregat del projecte i de l’execució de les obres respectant al màxim el projecte pedagògic de l’escola. “Els nostres alumnes no treballen dividits per cursos cadascun dins la seva aula. Funcionem amb ambients d’aprenentatge, tallers i laboratoris temàtics, que permeten als infants moure’s lliurement per trobar respostes a les preguntes que es formulen”, explica Agnès Barba, directora del centre.

Aquesta metodologia, que trenca amb el concepte clàssic d’aula, requereix espais molt oberts i comunicats entre ells, passadissos amples i terrasses o galeries a cada planta: “A la nostra escola l’aprenentatge es dóna en qualsevol moment del dia i en qualsevol racó, sigui interior o exterior. El pati és com una aula més, un jardí d’aprenentatge, on els infants poden sortir sempre que vulguin. Per això al nou edifici les terrasses són tan importants”, afegeix.

Un edifici diferent

L’execució d’un edifici segons els principis i la metodologia de l’escola ha sigut possible gràcies a un intens procés participatiu i un diàleg constant entre l’equip d’arquitectes de l’AMB i els pares i professors del centre: “Durant la fase inicial vam presentar un decàleg amb els punts que a nivell pedagògic crèiem prioritaris”, explica David Sebastián, membre de la comissió d’obres de l’AMPA i arquitecte de professió. “En tot moment hi ha hagut una bona predisposició per part del departament d’Espai Públic de l’AMB, que ha escoltat i respectat la majoria de les nostres peticions”, afegeix.

Així, el nou edifici dóna resposta a les necessitats d’aquest centre pioner, tant en el disseny com en el tipus de materials de construcció que s’han fet servir o els criteris de sostenibilitat que segueix. “Es tracta d’una escola diferent de les convencionals, un repte estimulant en què hem jugat amb el límit interpretatiu entre les necessitats del projecte pedagògic i el més estàndard, tenint en compte la reversibilitat del projecte”, explica Roger Méndez, arquitecte projectista de l’AMB i director de les obres.

“El fet que els alumnes treballin per espais requereix aules ben comunicades, amb grans finestrals, i passadissos amples que siguin un àmbit de treball més. El centre també té diferents accessos per tal de poder fer entrades relaxades i sense aglomeracions”, afegeix l’arquitecte.

Educació ambiental

La nova escola d’Els Encants compta amb plaques fotovoltaiques, llums d’alt rendiment i materials aïllants que milloren l’eficiència energètica del centre. L’obertura de les aules facilita la ventilació de l’edifici. A més, la façana, amb xapa perforada, permet aprofitar al màxim la llum de l’exterior, evitant els excessos de radiació alhora que es converteix en un embolcall protector per als infants.

Al CEIP Els Encants qualsevol detall té un motiu pedagògic al darrere, des de l’hort urbà, a la terrassa de la quarta planta, fins a les espècies d’arbres del pati: “Hi ha garrofers i oliveres, arbres de branca robusta, fàcils per enfilar-s’hi perquè la canalla experimenti amb el propi cos i treballi la psicomotricitat. També hi ha arbres de flor per poder treballar les estacions i els climes”, conclou Roger Méndez.