XEVIER TEDÓ

Enjoy your meal! Aprendre anglès al menjador

El Consell Comarcal del Bages impulsa un programa a l’hora del menjador per millorar la comunicació en anglès de l’alumnat d’infantil i primària

Enjoy your meal!  Aprendre anglès al menjador / FOTO: ESCOLA ELS PINS Zoom

No hi ha millor aprenentatge que el que s’assoleix sense ser-ne conscient. Sota aquesta premissa, el Consell Comarcal del Bages ha posat en marxa aquest curs un ambiciós projecte per aprendre anglès a l’hora del menjador a la vintena llarga d’escoles on gestiona aquest servei.

L’objectiu del programa és que els infants aprenguin aquest idioma amb diàlegs i dinàmiques senzilles lluny de les aules, en un ambient distès i lúdic. La iniciativa no és nova, però sí que és el primer cop que es promou de manera col·lectiva. “La proposta arrenca fa tres anys a l’Escola Sant Miquel de Barcelona, perquè als centres concertats es planteja la possibilitat de treballar l’anglès de manera informal”, explica Sònia Arenas, responsable dels monitors de Scolarest, la divisió de menjadors escolars de l’empresa Eurest, que va guanyar el concurs que va obrir el consell comarcal.

Si en aquest centre de la capital catalana s’ha incorporat cada dia un monitor que parla exclusivament en anglès, al Bages són quatre les monitores que s’han distribuït per les escoles per ser-hi un dia cada dues setmanes. “El servei no està integrat en el dia a dia, però la monitora, que sempre és la mateixa, pot portar a terme un programa més específic de desenvolupament de la llengua”, destaca Arenas, que deixa clar que el pilar del projecte és “fer veure als nens que l’anglès pot ser divertit, que de manera lúdica es poden treballar molts conceptes”.

La metodologia de treball sempre és la mateixa. Després de la protocol·lària presentació en què monitora i alumnes se saluden, un dels nens es converteix en xef per un dia i informa la resta de comensals sobre què hi ha per dinar. Una cançó dóna pas al bon profit ( enjoy your meal ), que serveix de senyal perquè l’àpat comenci. Durant l’estona de lleure, es fan tallers, gimcanes o jocs tradicionals com l’aranya o el pica paret només en anglès.

La immersió lingüística es du a terme en funció de cada nivell. “A infantil es tracta que es familiaritzin amb la llengua i a primària que guanyin fluïdesa a l’hora de parlar, perquè el programa es fonamenta en la comunicació oral”. Amb els més petits, les monitores se serveixen d’imatges d’aliments i d’estris per fer-se entendre perquè és amb qui és més complicada la comunicació. “Als més grans sí que se’ls demana que s’adrecin en anglès a la monitora en la mesura de les seves possibilitats per dir-li, per exemple, que volen repetir”.

Nivell desigual

Alba Ramos, una de les quatre monitores del programa, admet: “Amb els més petits és més complicat entendre’s, sovint et miren com si fossis un extraterrestre, preguntant-se «Què m’està dient aquesta», i li diuen al seu amic rient que escolti com parlo. És un idioma nou per a ells i és lògic, però de mica en mica, gesticulant, t’entenen quan els vas parlant i van dient noves paraules o expressions. Els fem acompanyament durant el dinar i els diem com es diuen els aliments i els utensilis que fan servir a taula”.

El nivell d’anglès és desigual: “Depèn de l’escola i de l’alumne, si fa o no fa anglès fora del centre. N’hi ha que saben dir-te una frase en anglès i d’altres que no saben respondre ni quina edat tenen. O quan els preguntes com estan et contesten l’edat perquè es confonen”, revela Ramos. Aquest primer trimestre han treballat els hàbits alimentaris, des de la importància de rentar-se les mans fins a seure bé a taula, i els mateixos aliments, per adquirir vocabulari. Ara han iniciat la piràmide dels aliments, que els permet introduir els colors, i els últims tres mesos abordaran l’estructura dels àpats perquè descobreixin quins són els aliments més adequats en funció del moment del dia.

A l’hora de valorar l’èxit de la iniciativa, la monitora no amaga que “veure una evolució en tan poc temps és difícil”, però sí que es nota una millora: “Molts ja em diuen «Hello» i m’intenten dir el que han après, però no deixa de ser una activitat que només es fa un cop cada quinze dies”. Ho veu de la mateixa manera la coordinadora Sònia Arenas, que subratlla que és “un projecte a llarg termini, però hi ha indicadors que demostren l’acceptació que té entre els alumnes i les famílies, com ara que augmenti la demanda per utilitzar el servei de menjador el dia que ve la monitora d’anglès”.

Ho avala Joan Palomeras, director de l’Escola Els Pins del municipi de Cabrianes: “La iniciativa està sent un èxit rotund, perquè el dia que es fa en anglès es queden el doble de nens al menjador”. El màxim responsable d’aquest centre educatiu afirma: “Es tracta d’una proposta esplèndida que complementa la nostra aposta per potenciar l’anglès dels últims dos anys fent plàstica i part de la sisena hora exclusivament en aquesta llengua”. També han notat un increment de la demanda del menjador en anglès a l’Escola Joventut del poble de Callús. “Com que ho anunciem, hi ha famílies que aquell dia els deixen a dinar”, exposa la seva directora, Núria Viladés, a qui li agradaria que fos “més regular” perquè és un intercanvi “positiu”: “Però hi ha moltes escoles que hi participen i la monitora no pot venir més dies”.

Curiosament, aquest centre ja fa un temps que fa una activitat similar: al migdia, els alumnes de cinquè i sisè presenten els menús en català, castellà i anglès. Ara, a més, els alumnes podran guanyar fluïdesa amb els tallers d’expressió o de contes que es faran com a cloenda del projecte.