LLEURE
ESTHER ESCOLÁN

Ciència en família

2.130 persones van conèixer de prop l’activitat del Sincrotró ALBA durant la cinquena edició de l’Open Day

Ciència en família / CRISTINA CALDERER Zoom

El 18 de juny, el Sincrotró ALBA, ubicat a Cerdanyola del Vallès, va celebrar una nova jornada de portes obertes perquè grans i petits descobrissin de primera mà l’activitat de la que avui dia és la infraestructura científica de tercera generació més important de la zona del Mediterrani. Només n’hi ha cinc de similars a Europa i 15 a tot el món.

Tal com apunta Gastón García, subdirector del complex, l’objectiu principal de l’ALBA Open Day “és acostar la ciència que es fa al Sincrotró ALBA a la ciutadania perquè vegin com funciona i per a què serveix la instal·lació, però també per fomentar entre els nens i nenes l’interès per les activitats científiques i tecnològiques”.

L’Open Day va constar d’un recorregut amb diversos espais d’exposició i demostració, on els participants van poder observar els equips per on circulen els electrons, així com part de l’interior del túnel d’acceleradors -obert per a l’ocasió-, a més de conèixer i experimentar conceptes com el buit o la pressió, la difracció o l’espectroscòpia a través d’experiments duts a terme pel personal de la instal·lació.

Els més petits van tenir un espai propi on seguien proves sobre el sincrotró i la llum o l’espectre electromagnètic, a més d’un experiment a càrrec de Núria Valls, científica de l’Oficina Industrial, que va mostrar-los com, quan un globus inflat s’introdueix en nitrogen líquid -cosa que s’aconsegueix a -170 ºC-, la pressió disminueix, l’aire es contrau i el globus s’encongeix, un fet que va sorprendre grans i petits gairebé tant com la rapidesa amb què el globus torna al seu estat inicial només treure’l del nitrogen líquid.

D’altra banda, Joan Casas, cap d’enginyeria del sincrotró, va explicar el concepte de buit i pressió amb les llaminadures núvol mostrant com la pressió pot fer-les créixer o encongir-se i concentrar tot el sucre. “Un experiment que ens serveix per parlar de com la pressió existent dins d’un sincrotró afecta el feix de llum del sincrotró”, apunta Ana Belén Martínez, cap de comunicació i divulgació de la instal·lació, que també destaca com en cada edició de l’Open Day s’introdueixen “nous elements per connectar la ciència que es fa a l’ALBA amb coses quotidianes per als nens”.

Vocacions científiques

De retruc, l’ALBA Open Day serveix per desmitificar la imatge que molts cops hi ha sobre la ciència, que es concep com una cosa avorrida. I això sovint explica la falta de vocacions científiques entre els més petits. “En el moment que els infants se sorprenen i es diverteixen, comencem a trencar barreres”, assegura Martínez. Els responsables de l’ALBA, però, no pretenen en cap moment “que un nen marxi del sincrotró sabent com funciona”, i es donen per satisfets “si arriba a casa seva i encara pensa per què el globus s’inflava i es desinflava en submergir-lo i treure’l de nitrogen líquid”. “El que volem és despertar la seva curiositat i les ganes de saber per què succeeix”, diu Gastón García.

Preguntats sobre com creuen que jornades com aquesta i entitats com la seva promouen la creació d’un planter científic, García i Martínez es mostren prudents: “És difícil saber del cert si aquestes activitats promouran que els infants que hi participen acabin sent científics. No obstant això, estem segurs que és un bon camí per normalitzar la feina científica i fer-la accessible. Així poden convertir-se en un referent per a ells, com passa amb altres professions més visibles, com la de policia, professor, metge... Com més acostumats estiguin a veure i parlar amb científics, més probable és que els infants s’hi emmirallin i escullin aquesta professió”.

Música i ciència

Per demostrar que la ciència també pot ser divertida, al final de la visita les famílies van gaudir del concert de Les Cateyes, un grup musical format per membres de la infraestructura que, a través de les seves cançons i amb una lletra molt encomanadissa, van explicar al públic com funciona i per a què serveix un sincrotró.

Abans de l’actuació, quan encara estaven observant el túnel d’acceleradors, dos dels infants que van participar a la jornada, el Biel i l’Arlet, de 14 i 10 anys, van explicar-nos que havien disfrutat molt amb la visita, “sobretot amb els experiments i la demostració de com funcionen i reboten els feixos de llum”, i que havien après “moltes coses”. La seva mare, infermera, ho va confirmar i va comentar que “el circuit havia sigut molt complet i que valia molt la pena que estructures científiques com el Sincrotró ALBA acostessin la seva activitat a la ciutadania”.