JUDIT MONCLÚS

Projecte AMA, oportunitat de futur

Fundesplai impulsa el projecte AMA, una oportunitat d’inserció laboral per a mares adolescents. Fa unes setmanes les joves van compartir uns dies de colònies

Projecte AMA, oportunitat de futur / MARC ROVIRA MARC ROVIRA Zoom

“Ser mare jove és complicat. Sempre et tanquen les portes quan dius que vols seguir estudiant. A la vegada, aconseguir feina és molt complicat, la societat et talla les ales”, assegura per vivència pròpia l’Alison. Viu a l’Hospitalet de Llobregat, té 19 anys i un fill de 10 mesos. La maternitat li va comportar un canvi considerable. No només pel fet de ser mare jove i amb pocs recursos, sinó que la responsabilitat que suposa tenir una criatura va frenar les seves aspiracions laborals i de formació. Aquest curs ha sigut una de les participants del projecte AMA, que lidera la Fundació Catalana de l’Esplai (Fundesplai), nascuda l’any 2014 com una proposta d’acompanyament per a mares adolescents.

El projecte AMA va sorgir arran del programa Tresca Jove, que Fundesplai porta a terme des de fa sis anys i que vol contribuir al desenvolupament laboral de joves en situació de risc d’exclusió social. En aquest cas, però, està orientat exclusivament a mares adolescents a partir de 18 anys i que tenen com a problema principal les dificultats que els crea haver d’atendre els seus fills quan volen seguir estudiant o inserir-se en el món laboral. “Ens vam adonar que en el programa Tresca Jove hi havia un perfil molt definit de dones joves, la majoria embarassades o que ja s’havien convertit en mares, que quedaven fora del circuit perquè, tot i voler participar en el projecte, no podien completar el procés de formació global perquè els era molt difícil assistir a les classes i participar-hi sense deixar desatesos els seus fills”, explica Maria Bruno, responsable de l’àrea social de Fundesplai. Per això, AMA amplia els objectius de Tresca Jove i els proposa eines perquè acceptin el fet de ser mares i treballin la relació que han establert amb els seus fills. “Aquestes noies joves tenen una situació de vulnerabilitat molt específica i el que volem és que s’empoderin i puguin treballar el seu rol de mare des d’una realitat compartida amb altres noies que en molts casos també estan soles”, afegeix.

MISSIÓ INTEGRADORA I HOLÍSTICA

La inclusió social i laboral és l’objectiu final del projecte AMA, que es materialitza quan, en finalitzar el curs, les noies que hi participen obtenen el títol de monitores de lleure homologat per la Generalitat de Catalunya. Per aconseguir-ho, abans el programa treballa aspectes més bàsics del seu dia a dia personal. “Intentem fer-ho d’una manera holística, és a dir, no treballem només la part formativa i laboral, sinó també tot el que té a veure amb la imatge que aquestes noies projecten o desitjarien projectar, les exigències que plantegen als altres i les que s’imposen a elles mateixes, la representació que obtenen a nivell familiar i social i, òbviament, quin és el seu rol com a mare, perquè hi ha casos de noies que la relació que estableixen amb el seu fill és d’absoluta dependència i això els comporta moltes dificultats a l’hora de separar-se’n”, assegura Bruno.

AMA fa un seguiment d’habituació a les noies que participen en el projecte i els facilita que puguin seguir el procés de formació com a monitores de lleure sense que s’hagin de preocupar d’on deixar els fills. “Tenim espais infantils adaptats al mateix edifici on les mares segueixen el curs. Així, mentre elles es formen, els seus nens tenen les necessitats bàsiques resoltes. Prèviament, però, completem un període d’adaptació com faria qualsevol mare quan va a una llar d’infants”, explica Bruno.

LA FORMACIÓ EN EL LLEURE COM A SORTIDA

La Salu viu al Prat de Llobregat, té 20 anys i una nena de dos anys i mig. És una de les noies que va obtenir el títol de monitora de lleure el curs passat i que ha vist com la vida li ha canviat després de passar per Fundesplai. “Era a casa amb la nena i no feia res fins que se’m va presentar aquesta oportunitat. Anava cada dia a classe, vaig fer les pràctiques i vaig entregar la memòria. Llavors em van oferir la possibilitat de treballar al projecte AMA però com a monitora. Ara, per primera vegada a la meva vida, tinc un contracte de treball”, explica satisfeta. Com que ella es va trobar a l’altra banda de la situació quan va participar en el projecte, sap millor que ningú què senten les mares joves que inicien aquest procés. “Els aconsello que estiguin tranquil·les, que jo també vaig estar en la seva situació i que no es preocupin per res. Al contrari, els dic que ho disfrutin perquè aquesta oportunitat passa molt de pressa”, indica.

"Ara, per primera vegada a la meva vida, tinc un contracte de treball”

Salu - Mare adolescent

Les joves que han participat en les dues edicions que porta el projecte AMA han obtingut el títol de monitores en el lleure. El curs consta de 150 hores de classes teòriques i finalitza després de realitzar la seva corresponent part pràctica i d’entregar la memòria del curs. “Intentem que les pràctiques les facin a l’estiu perquè, de cara a la formació en el lleure, poder fer pràctiques en casals i colònies és molt més atractiu com a experiència. Si no, també els oferim l’opció que les facin a partir del setembre, en menjadors escolars, per exemple, ja que a vegades, per temes d’horaris, els és més fàcil combinar-s’ho”, assenyala Maria Bruno.

El juny passat, abans de començar les pràctiques pertinents, les noies que participen en la segona edició del projecte AMA van anar de colònies a Vilanova de Sau. Allà van reunir-se i van posar en pràctica molts dels aspectes apresos en la part teòrica del curs i, evidentment, van fer-ho acompanyades dels seus fills. “Per a moltes noies eren les primeres vacances que feien amb els seus fills i els han permès coordinar-se per preparar-les. Un punt molt fort del projecte és la xarxa relacional que es crea entre elles, que permet comprovar com s’ajuden i s’involucren les unes amb les altres. Hi ha aspectes que tenen molt més impacte del que nosaltres podem veure directament”, apunta Bruno. Aquestes colònies també simbolitzen l’inici del tancament d’un procés i l’obertura d’un altre en què ja no hi haurà un acompanyament diari: “Aquesta proposta respon a la necessitat de tenir un espai per valorar tot el que han après i donar-los un extra d’energia perquè a partir d’ara hauran de començar a caminar una mica més soles”.

20%

és el percentatge d’inserció laboral de les dues edicions del projecte AMA

“Vaig triar aquest projecte perquè vaig veure l’oportunitat de seguir estudiant i d’estar al costat del meu fill”, diu l’Alison, que coincideix amb la Salu en la voluntat de seguir formant-se un cop finalitzi la seva vinculació amb AMA. “Ara tinc una cosa que abans no tenia: més estudis i més possibilitats laborals”, conclou.