Potenciar el talent creatiu
Audi aposta per projectes educatius i socials amb la primera edició de l’Audi Creativity Challenge
Sharge és la idea amb què l’Àlex, l’Elsa i el David, de 17, 16 i 15 anys, respectivament, han guanyat la primera edició de l’Audi Creativity Challenge (ACC), el nou projecte educatiu i social d’Audi, creat per potenciar el valor de les idees creatives i fomentar actituds innovadores entre els joves. Els tres estudiants de 4t d’ESO de l’Escola Pia de Sarrià han format l’equip Smart Teen Mobility, juntament amb Joan Viladomat, el mentor que els ha ajudat a resoldre dubtes i polir la seva proposta. El premi és un curs de creativitat que van fer al juliol, en què es van convertir en dreamers, formant part de l’Imagine Silicon Valley 2016 (ISV), on han desenvolupat el projecte. En tornar a Espanya, presenten la seva proposta a diferents partners i possibles inversors per intentar implementar la seva solució al repte plantejat per l’ACC.
Tot va començar al febrer, quan 238 equips formats per 705 alumnes d’ESO, batxillerat i FP de centres docents espanyols s’inscrivien per participar en una competició pensada perquè els adolescents promoguessin solucions a reptes de la societat actual, donant respostes a com millorar la mobilitat del futur a les nostres ciutats. Tant Elsa Rodríguez com els seus companys havien participat anteriorment en concursos. Ella es va estrenar el 2015 com a finalista de l’Start Up School, un concurs de plans d’empresa per a joves estudiants emprenedors de Barcelona. Allà és on va conèixer l’emprenedor Joan Viladomat, enginyer ambiental de formació i creador de Parkinghood, una plataforma de consum col·laboratiu. Àlex Sicart va guanyar, amb 12 anys, la primera edició de l’Start Up School i va tenir l’oportunitat de muntar la seva pròpia empresa, l’Student’s Manager. I David Andrés havia guanyat un concurs de matemàtiques i és membre del Parlament Europeu.
NADIUS DIGITALS
Sílvia Carrascosa, coordinadora de l’ACC, valora molt positivament la primera edició: “Ha tingut una gran acceptació de les escoles, que ho han vist com una eina complementària a la feina que fan a l’aula. Estava enfocat als nadius digitals, amb un to i una imatge que els resultessin atractius, però, tot i així, ens ha sorprès la bona acollida”.
Dels més de 200 participants van passar a 25 seleccionats, i d’aquests, a 10 grups finalistes. La competició comptava amb una aplicació que marcava clarament les quatre fases del projecte: començaven detectant un problema, seguien generant idees, feien el prototipatge i acabaven comunicant-lo a Madrid, on es reunien els finalistes per presentar i defensar els seus projectes. El Joan reconeix que tot i que havien treballat molt la presentació, sempre fallava alguna cosa, “però a Madrid va sortir perfecte, sabíem que teníem possibilitats de guanyar”. I guanyen amb Sharge, una plataforma de consum col·laboratiu per compartir places d’aparcament i punts de recàrrega de vehicles elèctrics entre particulars, a través d’una aplicació que connecta els punts de recàrrega. Van començar amb el prototip de Sharger, un dispositiu connectat al punt de recàrrega, que permet identificar l’usuari i detectar quins punts estan disponibles o ocupats. El Sharger al principi era un rotllo de paper higiènic i l’han millorant fins a tenir components electrònics.
Des de Califòrnia han tingut reunions setmanals amb Audi, que té el compromís de buscar la millor manera d’activar el projecte, i el 15 de setembre presentaran Sharge amb la resta d’equips participants a l’ISV. Tots tres coincideixen que volen aconseguir que el projecte es faci realitat i la gent el pugui fer servir.
L’organització d’Audi Creativity Challenge ja està treballant en la pròxima edició, que obrirà la fase d’inscripció a l’octubre i estarà centrada en l’àmbit de la cultura. El premi tornarà a ser convertir-se en un dels grups participants a l’ISV: “Volem que tinguin l’oportunitat de formar part d’un projecte amb un plantejament educatiu al qual no pots accedir si no has sigut seleccionat”, diu Carrascosa.
Experiències que fomenten hàbits
Montse Grau, psicòloga infantojuvenil de Psigma Manresa, assegura que experiències com l’Audi Creativity Challenge fan que els joves s’il·lusionin amb el seu propi projecte, que tinguin una nova motivació per superar-se i, sense adonar-se’n, fomentin moltes de les seves habilitats personals i socials. Promoure la creativitat dels joves els ajuda.
Tenir una bona capacitat creativa els facilita trobar respostes útils als canvis constants i a adaptar-se a l’entorn; a solucionar problemes, i a resoldre frustracions que es puguin trobar avui i en el seu futur professional i personal, a més d’ajudar-los a millorar el pensament abstracte, a posseir idees més creatives i a millorar les habilitats socials: “Ser creatiu implica pensar de manera més innovadora i ser emprenedor és atrevir-se a posar en pràctica aquestes idees” conclou Grau.