23/09/2022

Socis, usuaris o clients: els tres rols de les famílies a l'AFA

2 min

BarcelonaQuan jo era petit (no us espanteu si sentiu la sintonia de Cuéntame i tot és en blanc i negre!) les famílies no entraven a l'escola: la seva relació començava i acabava a la porta on lliuraven i recollien les criatures.

Amb el temps, la relació família-escola ha evolucionat al voltant de tres àmbits: la informació (una bona part de les famílies volen saber què s'hi fa, a l'escola dels fills), la individualització (totes les famílies volen saber tot el que afecta directament els seus fills) i la implicació (algunes famílies volen participar més directament en l'educació dels seus fills a l'escola).

Aquests àmbits es viuen des de diferents nivells de relació: des del rebuig i l'enfrontament ("És que les famílies m'espatllen la feina que faig", "Què ha de saber, aquesta nena, d'ensenyar, si no té fills?"), passant per la indiferència ("Mira, doneu-los alguna cosa a fer, a aquests de l'AFA. Jo què sé… que pintin el pati, si volen!"), fins a arribar a la desitjada complicitat, en què família i escola col·laboren junts per l'objectiu principal: l'educació de fills i filles.

I a aquesta relació se li pot treure suc, com a famílies que formen part de les AFA: socis, usuaris… o clients. Els clients són els que no col·laboren ni participen, però exigeixen serveis a canvi d'una quota. No són gaires… però són molt sorollosos. Els usuaris són la gran majoria: no estan especialment interessats en participar, però col·laboraran si se'ls demana i ho poden fer. I els socis són els pocs conscients, col·laboradors i participatius, que s'apunten a un bombardeig!

L'escola hauria de proporcionar a totes les famílies canals oficials de comunicació, senzills i eficaços, i les famílies haurien d'aprofitar-los: reunions, entrevistes, videotrucades, missatges a través de la plataforma de l'escola… Els grups de WhatsApp són molt interessants (immediatesa, facilitat d'accés) però també generadors de malentesos i conflictes. Si mireu a l'hemeroteca hi trobareu un article meu amb 10 normes per als grups de WhatsApp . Espero que us ajudin!

No sempre tinc coses a dir, però això sí que us ho diré: en la cançó de la relació família-escola, utilitzeu tots els instruments al vostre abast i així passareu del to de RE (rebuig i enfrontament) al to de FA (centrar-se en fills i alumnes).