A.F.

Llibres per fomentar el coneixement de la salut

El COMG reparteix més de 600 llibres a escoles per contribuir a l'alfabetització en salut en català

Llibres per fomentar el coneixement de la salut / COMG Zoom

El Col·legi Oficial de Metges de Girona (COMG) ha repartit més de 600 llibres a les escoles de primària i secundària de les comarques gironines per contribuir al coneixement del llenguatge mèdic i a l’alfabetització en salut en català. Es tracta de dos llibres diferents, patrocinats pel COMG durant el 2018: el 'Primer diccionari de medicina il·lustrat', de la lingüista de la Universitat Pompeu Fabra Rosa Estopà, i l''Ensenya’m la llengua', del metge de família de Sant Feliu de Guíxols, el Dr. Toni Beltran. 

L’objectiu de l’acció és que els centres facin servir els llibres com a eina educativa perquè, d’una banda, els infants coneguin, d’una manera amena i molt gràfica, termes vinculats a la salut i a les malalties i, de l’altra, els nens més grans recuperin paraules i expressions en desús en català sobre estats de salut. Per aconseguir-ho, el COMG ha fet diverses reunions amb directors dels Centres de Recursos Pedagògics de les comarques gironines i amb els serveis educatius, acompanyat dels autors dels llibres, per valorar conjuntament la millor manera de fer servir els llibres com a eina educativa. L’acció també s’ha posat en coneixement del departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya perquè l’acció es pugui reproduir a nivell català. 

Primer diccionari de medicina il·lustrat Zoom

Primer diccionari de medicina il·lustrat / COMG

El primer diccionari de medicina per a nens en català 

El 'Primer diccionari de medicina il·lustrat' és el primer diccionari de medicina per a nens en català. Recull 366 paraules il·lustrades per 1.200 escolars de primària d’escoles catalanes i està revisat per pediatres del COMG. El que el fa especial, a part de la llengua, és el mètode de treball utilitzat, ja que el llibre ha sigut elaborat a partir d’un treball real amb els nens, sense que sigui una simulació. 

L’objectiu de l’acció és que els centres facin servir els llibres com a eina educativa

Els infants han definit un conjunt de paraules seleccionades i, després, professionals lingüistes de la UPF han desconstruït les definicions, quedant-se amb el llenguatge més encertat, proposat pels nens, i que permetia fer pedagogia en positiu. D’aquesta manera, es poden detectar perjudicis i malentesos en les definicions dels nens i aclarir-los, com, per exemple, que l’anorèxia és una malaltia que afecta les nenes o que el càncer és contagiós. El llibre vol explicar el significat i l’ús de les paraules més bàsiques que els nens i nenes senten i fan servir quan parlen de la seva salut i de les seves malalties. 

Recuperar el llenguatge mèdic popular 

L’'Ensenya’m la llengua' és un llibre que recull i recupera paraules i expressions en català per referir-se a malalties, estats de salut o remeis que estan en desús i que els més joves desconeixen. El llibre posa en valor mots genuïns de la llengua catalana i expressions com, per exemple, “estar pioc” o “tenir el cor agre”.  Així, l’autor, el Dr. Toni Beltran, explica a professors i personal docent de les comarques gironines que a l’hora d’explicar el cos humà als alumnes es podrien introduir paraules genuïnes en català per poder expressar amb més exactitud les malalties o estats de salut amb els quals ens podem trobar.