El consultori

Com triar cadireta per al cotxe (i no perdre's en normatives i models)

Un sistema de retenció infantil pot reduir les possibilitats de lesions en un 75% i fins a un 90-95% si és una cadireta a contramarxa

Cadireta de coche contra marxa.
3 min

BarcelonaContramarxa, grup 0, Isofix, arnès, grup 3, maxi cosi, cabàs, sistema de retenció infantil, elevador... Quan una parella decideix tenir una criatura i vol viatjar en cotxe, incorpora tot aquest vocabulari al seu diccionari. Són paraules i sistemes que anys enrere no existien, però que pares i mares, i fins i tot avis i àvies, han fet seves en benefici de la seguretat de nadons, infants i gairebé adolescents. Està comprovat que són eficaces. Segons dades dels Mossos d'Esquadra, en cas d'accident de trànsit, l'ús adequat d'un sistema de retenció infantil pot reduir les possibilitats de lesions en un 75% i fins a un 90-95%, si aquest sistema és a contramarxa.

Què s'ha de tenir en compte, doncs, a l'hora d'escollir cadireta?

Un dels punts més importants a tenir en compte és que l'edat i la talla no són tan importants com el pes i l'estatura. Per això, en les classificacions de les cadiretes en Grup 0, 0+, 1, etc. s'indica el pes màxim que aguanta i es recomana que tots els nens i nenes vagin amb algun tipus de sistema de retenció fins als 150 centímetres, tot i que només és obligatori fins als 135 centímetres.

Els sistemes d’ancoratge Isofix són els més segurs, ja que resulta impossible col·locar la cadira malament. Els experts recomanen escollir un vehicle amb aquest sistema, si és possible. Si no, cal tenir en compte que una cadireta requereix un ancoratge de dos o tres punts com a mínim. Totes les cadiretes tenen un sistema d'arnesos que subjecta el cos de l'infant per cinc punts més. És important que aquest sistema s'ajusti al cos, perquè si el nen o nena pot treure, per exemple, el braç, el sistema perd l'eficàcia. Encara que sembli una obvietat, també s'ha d'estar segur que el sistema que es compra està homologat i llegir-se i aplicar bé les instruccions del fabricant.

Darrere, davant o al mig

Les recomanacions d'administració i fabricants han anat variant els últims anys, en funció dels estudis i dels nous productes que treuen les marques. Actualment, no es permet viatjar amb nens al seient del davant si no és que el vehicle no té seients del darrere o aquests estan tots ocupats per altres infants. Si per necessitat es fa i la criatura viatja encara a contramarxa, és molt important desconnectar l'airbag del cotxe, ja que, en cas d'accident, podria asfixiar-la. Hi ha molts vídeos per les xarxes que fan esgarrifar! De fet, des de la DGT recorden que el seient del copilot és el que es veu més afectat, estadísticament, en els accidents de cotxe.

D'entre els seients del darrere, la millor posició per instal·lar el sistema de retenció infantil és la part central, per evitar els impactes laterals o frontolaterals.

Per tant, la combinació que, segons la DGT és la més segura és col·locar la cadira a contramarxa al seient posterior del mig.

Per què la contramarxa i fins quan?

Els experts diuen que la musculatura del coll d'un infant no està preparada per resistir un xoc frontal fins als quatre anys, i per això, es recomana allargar la cadireta a contramarxa fins a aquesta edat, quan pesen al voltant dels 18 kg. Tot i això, només és obligatori fins als 13 kg, en les cadiretes del Grup 0 i el Grup 0+, ja que d'aquesta manera, en una col·lisió, la força de l'impacte quedaria repartida de manera més uniforme al cos del nadó i en l'impacte frontal –que és el més comú i més greu– el coll del nen estaria més protegit.

Si els nadons van en cabàs, ha de ser homologat i col·locar-se en posició horitzontal i transversal a la marxa.

Quan ja comencen a ser grans

Tant el Servei Català de Trànsit com la Direcció General de Trànsit (DGT) recullen a les seves webs la recomanació que els nens i nenes continuïn utilitzant un sistema de retenció infantil fins passats els 12 anys, o a partir dels 35 kg. Per saber si es pot començar a prescindir d'aquests sistemes cal fixar-se en la col·locació del cinturó de seguretat: la banda diagonal ha de passar per la clavícula sobre l'espatlla i enganxar-se al pit. Si toca el coll o la mandíbula, ha de continuar utilitzant l'elevador.

I què passa si viatjo sense?

La cosa típica de "bé, per aquest trajecte tan curt no passarà res" pot resultar car. No només amb més conseqüències i més greus si es té un accident, sinó perquè circular amb un menor d’edat d’alçada igual o inferior a 135 cm sense utilitzar un sistema de subjecció homologat, suposa una multa de 200 euros i la pèrdua de 3 punts al conductor.

stats