Infància 11/02/2022

A ser solidaris se n'aprèn

ONGs com Metges Sense Fronteres o Amnistia Internacional promouen campanyes perquè infants i joves despertin la seva vessant més generosa i prenguin consciència social

3 min
Moltes escoles aposten per incloure al seu currículum educatiu accions vinculades a la solidaritat

A ser solidaris i a tenir consciència social se n’aprèn. I, normalment, es fa per imitació del que es veu i es viu a casa i també als centres educatius o en l’educació no formal (casals, esplais, etc.). Per això moltes ONG veuen una bona oportunitat que a l’escola i l’institut es treballi –o bé de manera transversal, o potser en assignatures com cultura i valors, tutoria o fins i tot filosofia– perquè l’alumnat, amb el suport del professorat, s’acosti a conceptes com ajuda humanitària, solidaritat, empatia, pla d’acció, recaptació de fons, o treball en equip, entre d’altres. Tot plegat, són aprenentatges útils per construir-se com a persones i per endinsar-se en el món adult.

Anna Maria Farré és pedagoga i detalla que “entrenar-se en la solidaritat” aporta diversos beneficis com “desenvolupar la humanitat, ja que ens fa treure la nostra part més humana”. Té un significat “especial quan ajudem persones que no coneixem, sense esperar res a canvi, només pel fet d’ajudar aquells ho necessiten”. L’educadora apunta que ser solidari “crea llaços afectius amb els altres. Quan desenvolupem una acció solidària amb un amic, l'amistat es reforça i es genera una gran confiança. Passa el mateix amb els familiars, fer una acció solidària amb pares, avis, oncles o altres familiars reforça l'afecte que sentim i el que sent la persona que rep l'ajuda”. A més, aporta altres regals: augmenta l'autoestima. “Ens sentim bé per un acte solidari que hem fet. Quan posem en acció la solidaritat, ens oblidem de nosaltres mateixos, deixem de ser egoistes, per començar a pensar en els altres”, argumenta Farré. 

L’altre àmbit que activa és que la solidaritat incrementa la nostra humilitat. “Ajudar altres persones ens ajuda a entendre que potser algun dia siguem nosaltres els qui necessitem aquesta ajuda, una situació que ens fa veure les nostres fragilitats”, diu. En resum, segons Farré, practicar la generositat millora el nostre estat d'ànim. “Ens fa sentir feliços, ser positius, millorar les relacions amb altres persones i viure d'una manera més intensa cada moment de la vida”, conclou.

Material pedagògic

L’ONG Metges Sense Fronteres, fundada a França fa 50 anys, acaba d’engegar la campanya Creadors Sense Fronteres, un nou projecte destinat al cicle mitjà i segon cicle de primària i fins primer i segon de l’ESO perquè els conceptes de solidaritat i ajuda humanitària arribin a criatures d’entre 10 i 14 anys. Arran d’un material pedagògic que els docents es descarreguen i proposen a la classe, l’alumne coneixerà les dificultats per les quals milers de persones pateixen als camps de refugiats, després d’una guerra, en zones amb sequera o sense accés a medicines, menjar o aigua, entre altres injustícies, en països en vies de desenvolupament. Amb el que es treballi a classe, els estudiants passaran a l’acció “per acabar sent part de la solució i buscaran una estratègia de recaptació de fons –un mercadet, un sorteig, un espectacle, exposicions, esdeveniments esportius...– per col·laborar amb l’ONG”, detalla Aïda San José, coordinadora de la iniciativa. Des que ho van engegar al novembre, han rebut prop de 400 peticions del material pedagògic, principalment de centres educatius d’arreu de l’Estat. “Els facilitem contingut sobre Metges Sense Fronteres, vídeos adaptats segons les edats, propostes d’activitats, vinculació curricular… Volem que sigui una iniciativa autogestionada per la mateixa escola. Els infants esdevenen agents de canvi; es convertiran en autèntiques medicines!”, subratlla San José.

Metges Sense Fronteres vol que els conceptes de solidaritat i ajuda humanitària arribin a criatures d’entre 10 i 14 anys

De fet, en la història de MSF a l’Estat –amb la seu central a Barcelona des del 1986– és el primer cop que dissenyen una campanya per incidir en les escoles i els instituts i des de l’organització pensen que “la campanya pot aportar molt bons valors i ajudar que el jovent conegui problemes com els conflictes, la desnutrició, la vacunació infantil o les conseqüències dels desastres naturals”.

Altres entitats com Amnistia Internacional (AI) o Oxfam Intermón són més veteranes en l’actuació en centres educatius. La Xarxa d’Escoles pels Drets Humans d’AI, per exemple, va néixer per denunciar la vulneració dels drets humans al món i per mobilitzar professorat i alumnat en l’entorn educatiu. Així mateix, des de l’entitat apunten que “s’ha creat una xarxa de centres escolars, activistes, professorat i alumnat que treballen conjuntament en defensa dels drets humans”. Des de l’entitat proposen al centre educatiu interessat “quatre o cinc grans accions de drets humans durant el curs, que solen estar vinculades a dates clau [per exemple, el Dia de la Dona o el Dia dels Drets Humans]”, i a partir d’aquí es crea un pla de treball per conscienciar i mobilitzar l’alumnat. 

En vols saber més?

https://www.msf.es/creadores-sin-fronteras

http://www.amnistiacatalunya.org/edu/cat/index.html

https://www.oxfamintermon.org/ca/com-pots-collaborar/educacio

Propostes de lectura:  

De què fa gust la lluna?, de Michael Grejniec (Editorial Kalandraka)

Cada familia, a su aire. El gran libro de las pequeñas diferencias, de Béatrice Boutignon (Hotel Papel Ediciones)

stats