JUDIT MONCLÚS

Les classes es traslladen a l’hort

El Jardí de les Ciències, nova oferta educativa de l'AMB al Parc de Can Solei i Ca L'Arnús, a Badalona, posa a l'abast de la canalla plantes per a usos medicinals, alimentaris i industrials

Les classes es traslladen a l’hort / MANOLO GARCÍA Zoom

Cada quinze dies els alumnes de segon de primària de l’Escola Lola Anglada de Badalona passen el matí dels divendres envoltats de natura. Traslladen els aprenentatges teòrics de l’aula a les pràctiques agroecològiques que fan al Jardí de les Ciències del Parc de Can Solei i Ca l’Arnús, un important pulmó verd de la ciutat. Hi han instal·lat un hort ecològic on fan totes les tasques necessàries per poder-ne recollir els fruits i aprendre a treballar en equip. “L’escola planteja des de fa uns anys un canvi metodològic important. Volem posar l’èmfasi en aquelles situacions que promouen un aprenentatge significatiu i funcional en els alumnes. Considerem que l’espai ha de ser estimulant, provocador i real. Per això quan es crea el Jardí de les Ciències veiem les oportunitats que ens ofereix i ens posem en contacte amb l’ajuntament per mirar d’engegar-hi aquesta experiència”, expliquen els professors de l’escola.

En l’última sessió al jardí, els alumnes van aprendre, dividits en quatre grups, a collir pastanagues i sembrar ruca, van instal·lar una xarxa per protegir les bledes que hi creixen, van identificar diferents bestioles per saber si són beneficioses o no per a les verdures i van plantejar hipòtesis per saber què passa amb els naps -alguns animalons se’n mengen les fulles-. “Combinem treball i experimentació, discussió i reflexió a l’aula, cosa que afavoreix l’expressió de les emocions viscudes, la comunicació i l’intercanvi d’idees”, diu Mònica Palau, directora del centre.

CONSCIÈNCIA ECOLÒGICA

En arribar al Jardí de les Ciències, la canalla saluda la Maria Blasi, sòcia de la cooperativa Conreu Sereny, que també hi va cada 15 dies des que es va posar en marxa la iniciativa, al febrer. Ella assessora l’escola i ofereix una orientació més especialitzada sobre les tasques a fer a l’hort: “Anem dissenyant les activitats perquè tinguin un primer contacte amb les plantes, el camp i sobretot l’ecologia. Els volem conscienciar que no toca cuidar només la nostra planta, sinó sobretot la terra que l’alimenta, l’entorn i els animals que hi conviuen”.

I els nens són els protagonistes. Han mesurat el seu trosset d’hort, han identificat la qualitat de la terra, han dissenyat la distribució de les diferents hortalisses, han fet planter de bledes, han sembrat naps i participen en el procés d’elaboració de compostatge. “Tenen sensació d’equip i els fa sentir una mica més responsables de la seva actuació en relació a les plantes, els animals i, en general, el medi que els envolta -expliquen les mestres-. A més, han adquirit competències en l’àmbit de les ciències i han connectat els seus aprenentatges amb altres àrees, com la llengua, les matemàtiques o l’art”.