Adeu als anuncis de joguines roses o blaves
A partir d'aquest dijous la publicitat de joguines haurà d'estar lliure d'estereotips
BarcelonaA partir d'aquest dijous no es podran veure anuncis nous de nines als braços només de nenes o d'aparells tecnològics utilitzats exclusivament per nens.
La mesura forma part del que es coneix com a nou codi d'autoregulació signat l'abril passat entre Consum, l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) i Autocontrol per als anuncis de nova producció adreçats a menors de 15 anys i amb especial atenció a la franja de 0 a 7 anys a causa de la seva major vulnerabilitat. El codi, que substitueix el del 2005, consta de 64 mesures i és fruit d'un acord entre el govern espanyol, el sector publicitari i el de la joguina per fomentar una imatge dels menors "plural, igualitària i lliure d'estereotips".
Concretament, el nou text explicita que els anuncis de nova producció hauran d'evitar biaixos i rols de gènere com associar la cura, el treball domèstic o la bellesa amb les nenes i l'acció, l'activitat física o la tecnologia amb els nens. Per tant, les joguines no es presentaran amb la indicació expressa que són per a un sexe o l'altre ni es faran associacions de colors, com el rosa per a les nenes i el blau per als nens.
Els anuncis també hauran d'utilitzar un llenguatge inclusiu i presentar models positius a seguir per estimular un consum saludable, responsable i sostenible.
Les comunicacions comercials hauran de descriure el producte de manera comprensible i clara per als menors i presentaran les aptituds que els productes són capaços de fomentar en els més petits, claus per al creixement com la creativitat, el desenvolupament físic i intel·lectual, la sociabilitat o l'empatia.
Nous pictogrames
Els anuncis audiovisuals hauran d'incorporar, a més, una sèrie de pictogrames que aclareixin gràficament qüestions relatives al muntatge, el preu o necessitats tècniques. Aquests pictogrames hauran d'ocupar almenys un 7% de la pantalla, estar ubicats a la part superior esquerra sempre que sigui possible i durar, com a mínim, dos segons.
La mesura arriba quan la majoria de grans cadenes ja han elaborat els seus catàlegs de Nadal o anuncis publicitaris; per tant, difícilment es podrà veure aplicada aquesta campanya nadalenca.