A.F.

Més hores connectats a internet que a l'escola

Els nens catalans passen més de 985 hores a l'any connectats a internet

Un nen jugant amb un 'smartphone' / NÚVOL Zoom

Fa uns mesos, l'Institut Nacional d'Estadística (INE) alertava que, en l'última dècada, la natalitat al nostre país ha disminuït un 30%. En aquest mateix període, el nombre de dispositius a casa s'ha multiplicat, sent el telèfon intel·ligent el més popular. Tal és així que la mitjana de telèfons mòbils que tenim a casa ja és de 3, una xifra inferior a la catalana (3,3 de mitjana) però que en 1 de cada 10 llars espanyoles augmenta fins a 5 o més.

Per conèixer l'ús que les famílies espanyoles i catalanes fan de la tecnologia, Qustodio, una plataforma de seguretat i benestar digital, ha dut a terme l'estudi Famílies hiperconnectades: el nou panorama d'aprenents i nadius digitals. Es tracta d'un informe que s'engloba dins de la campanya #Tenemosquehablar i que inclou més de 1.200 entrevistes a pares de tota la geografia nacional i regional, així com dels Estats Units i el Regne Unit, amb fills de 5 i 17 anys que utilitzen internet.

L'informe estima que els nens espanyols de 5 a 11 anys passen una mitjana de 711 hores i 45 minuts connectats a l'any, una xifra que ascendeix fins a les 1.058 hores i mitja en el cas dels menors de 12 i 17 anys. A Catalunya, els nens es connecten 985 hores i mitja a l'any. Al comparar aquestes xifres amb les hores lectives a aquestes edats (792 hores a primària i 1.054 a secundària), observem que a primària es diferencien en tan sols 80 hores i 15 minuts, però a secundària el nombre d'hores que estan connectats a l'any supera en 4 hores i 30 minuts el temps que passen a l'escola.

Al'ESO, el nombre d'hores que estan connectats a l'any supera en 4 hores i 30 minuts el temps que passen a l'escola

Tot això es tradueix en una mitjana espanyola de 2 hores i 24 minuts diaris, encara que un 26% assegura sobrepassar les 3 hores al dia. Si analitzem aquesta dada a nivell d'autonomies, veiem que a
Catalunya la mitjana diària ascendeix a 2 hores i 42 minuts de connexió, situant-se com la tercera comunitat on els nens passen més hores connectats, només per darrere de Canàries i Múrcia, totes dues amb 3 hores i 18 minuts de mitjana. En l'extrem oposat hi ha: Cantàbria, amb una 1 hora i 36 minuts, i la Rioja (1 hora i 54 minuts), les dues per sota de la mitjana nacional.
Veient aquestes dades, és alarmant que l'ús que fan els nens d'internet encara no sigui una prioritat per als pares espanyols, sent més elevada la preocupació entre els pares més joves. En l'àmbit digital, el grooming continua sent la preocupació més important de les famílies espanyoles, al qual se suma el fet de publicar o revelar informació personal, així com accedir a contingut inadequat.
38%

dels pares catalanes admet la seva addicció al mòbil

No obstant això, els nens no són els únics addictes a les noves tecnologies, també ho són els seus pares, els aprenents digitals. Així, un 38% dels pares catalans admeten la seva addicció al mòbil, un percentatge que coincideix amb la mitjana nacional. Els pares espanyols asseguren passar al dia una mitjana de 3,2 hores connectats.

Temps en família

Un altre dels aspectes analitzats en l'estudi és el temps que passen en família. Els pares espanyols asseguren que passen una mitjana de 8 hores amb els seus fills, una xifra que durant el cap de setmana pot arribar a superar les 11 hores però que entre setmana se situa en les 6 hores i mitja.

 El 16% dels pares es queixi de no poder dedicar prou temps als fills

No és d'estranyar davant d'aquests resultats que el 16% dels pares es queixi de no poder dedicar-los prou temps a causa de la feina, una dada que és més elevada entre els pares de 25 i 34 anys i que afecta més a pares (21%) que a mares (12%).

Benestar digital

A banda, Qustodio també ha analitzat què entenen els pares quan es parla de benestar digital, un concepte que no és únic i té moltes accepcions diferents depenent de cada país i individu. Els tres països de la mostra (Espanya, Estats Units i Regne Unit) coincideixen en relacionar-lo amb la conscienciació, les relacions i la convivència, i hi afegeixen la cura i la protecció. Malgrat tenir alguna noció sobre aquest tema, el 72% dels pares catalans són incapaços d'anomenar cap servei, app o marca de benestar digital, una dada que a nivell nacional descendeix fins al 65%, i fins al 46% quan se'ls pregunta si coneixen alguna eina de control parental. Eduardo Cruz, CEO i cofundador de Qustodio, destaca la necessitat que els pares ensenyin als seus fills a utilitzar les noves tecnologies, “cal fugir del prohibir, ja que la tecnologia no té res de dolent, al contrari, però un mal ús per desconeixement pot ser perjudicial, sobretot per als més petits”.