Criatures  /  Escola 26/04/2022

Projecte 'Ciència en colors'

El sincrotró ALBA llança un projecte que posa en valor la diversitat en les professions STEAM

4 min
Aquest projecte és una acció educativa adreçada a l’alumnat de secundària

Fa poc més de sis anys l’Assemblea General de les Nacions Unides va decidir que cada 11 de febrer se celebraria el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència. L’objectiu era fer front al desafiament d’aconseguir l’accés i la participació plena i equitativa a la ciència de les dones i les nenes. Aquesta reivindicació ha permès conscienciar-nos, entre altres coses, sobre la importància que les nenes tinguin referents femenins a les professions STEAM –respon a les sigles en anglès de ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques–. “Ara tenim present el biaix de gènere a la ciència i es treballa en aquesta línia, per això és tan interessant el projecte Ciència en colors, perquè també parla d’altres biaixos que sovint estan més al marge com l’ètnia, la religió i la classe social, i també tenen conseqüències importants. La ciència és molt diversa encara que, malauradament, no sempre s’evidencia aquesta diversitat ni la seva transcendència”, assegura Maria Vergés, professora de biologia i geologia a l’Institut Lluís Vives. Amb l’alumnat de 4t d’ESO estan a punt de participar en el projecte Ciència en colors, impulsat pel sincrotró ALBA amb el suport de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT). Es tracta d’una acció educativa adreçada a l’alumnat de secundària, tant per a centres públics com privats i concertats de Barcelona, que es du a terme entre els mesos de març i maig. 

La perspectiva social

Des del sincrotró ALBA ja havien fet activitats de divulgació per promoure vocacions científiques, oferint als estudiants l’accés a la realitat d’una institució científica. És una instal·lació cientificotècnica única a Espanya, un complex d'acceleradors d'electrons que produeix llum de sincrotró per visualitzar i analitzar la matèria a nivell atòmic i molecular. Ana Belén Martínez, responsable de comunicació i divulgació del centre, explica que aquest plantejament funcionava només per a l’alumnat que ja s’interessava per la ciència: “Però volíem aconseguir un impacte a tota la classe, independentment dels seus interessos. Hem aprofitat que al sincrotró fem una recerca aplicada, que té un impacte directe en la societat, per portar la ciència a les aules no des d’un punt de vista científic i tecnològic, sinó amb una perspectiva més social, que ens permet arribar a tothom”. Des del sincrotró ALBA defensen que encara que no ens vulguem dedicar a la ciència, és important saber com funciona i què s’hi fa, perquè ens afecta directament a tots. Entenen que encara és necessari pensar en la perspectiva de gènere, que les noies puguin triar lliurement el que més els interessi, i per això segueixen mantenint aquest missatge: “I a més els traslladem la idea que per fer bona ciència cal que hi hagi diversitat. Diversitat de gènere, classe social, orientació sexual, religió… Com més diversa sigui la gent que fa ciència, més diversa serà la ciència que es fa”, recorda Martínez. Aquest és l’objectiu principal del projecte: sensibilitzar l’alumnat sobre la importància de tenir una comunitat científica diversa.

Els alumnes poden entrar en contacte directe amb la ciència
L’activitat inclou dos tallers presencials al centre educatiu

L’activitat Ciència en colors inclou dos tallers presencials al centre educatiu, dinamitzats per personal del sincrotró ALBA i una educadora de la cooperativa Eduxarxa, experta en temes educatius, que donen a conèixer la diversitat de perfils i tasques necessàries per fer funcionar una instal·lació científica com el sincrotró. L’alumnat que hi participa acaba creant un vídeo manifest que es difon a la pàgina web del projecte. El propòsit és que puguin expressar l'opinió sobre el que han après als tallers, dient-hi el que creuen que cal canviar i millorar a la comunitat científica i a la societat en general. 

La diversitat enriqueix

Quan Laia Perelló, professora de tecnologia de l’Institut Tres Fonts i extreballadora del sincrotró ALBA, va veure l’oferta educativa, li va cridar l’atenció. “Vaig entrar a treballar-hi als inicis del sincrotró, amb la promoció d'enginyers del 2006, per fer-nos càrrec del disseny de la maquinària. Llavors era un sector en què ben excepcionalment treballàvem dones, la diversitat no estava gens clara. Per sort ha evolucionat. Ara hi ha un company que és transgènere i continua treballant a l’empresa”, diu la professora. Per això una activitat vinculada a l’enfocament de la diversitat al món científic li sembla tan necessària: “Aporta seguretat sobretot a les noies a qui encara ara els fan por els tabús que hi ha”. Reconeix que no tenia gaire clar com seria el taller: “Em va agradar molt que inclouen tothom al món de la ciència de forma natural, i això permet als nois i noies veure que pots dedicar-t’hi encara que siguis dona o d’una altra cultura”. Abans de fer el segon taller, explica que la sensació del primer va ser bona: “Els treballadors del sincrotró ALBA van explicar-nos la feina i anècdotes, als nanos els va encantar, estaven participatius i els van fer moltes preguntes”. La professora Maria Vergés, que està a punt de fer el primer taller amb els seus alumnes, està convençuda que serà enriquidor com passa amb les activitats que trenquen les dinàmiques habituals, perquè els permeten veure coses diferents i són motivadores: “Els he ofert quatre pinzellades del projecte i estan entusiasmats”.

stats