Nous reptes tecnològics en l’educació digital
Ja està a punt la convocatòria de la quarta edició dels mSchools Student Awards, que es presenta amb moltes novetats i l’estrena de noves categories per participar-hi
L’interès que desperten els smartphones, les tauletes o les consoles de videojocs entre els adolescents pot ser una oportunitat per vehicular i fomentar l’aprenentatge mitjançant la tecnologia mòbil. Aquestes són les eines que el programa mSchools utilitza per augmentar el coneixement informàtic entre els joves i promoure l’esperit emprenedor.
Ho fa a través de diferents iniciatives que serveixen per despertar l’afició pels estudis tecnològics. Aquest mes de desembre, el programa llança la convocatòria per participar en els mSchools Student Awards -coneguts anteriorment com a App Awards-, que posen en marxa una renovada quarta edició amb novetats i l’estrena de noves categories per presentar-s’hi. El canvi de nom dels guardons ve donat per l’ampliació de les àrees que es reconeixen a part de l’App Education, com són les iniciatives Mobile History Map i la novetat, l’Scratch Challenge. “El programa mSchools creix cada any. Volíem que augmentés també la participació en els premis anuals i el format es quedava curt. Enguany estem incorporant Scratch per a educació primària, augmentant el nombre de finalistes de les assignatures App Education i llançant un nou repte del Mobile History Map associat amb un nou programa de Televisió de Catalunya”, explica Albert Forn, director de mSchools.
EMPRENEDORIA A L’AULA
L’App Education. S’imparteix a Catalunya i està centrada en el disseny d’aplicacions i el desenvolupament de prototips. L’objectiu d’aquesta iniciativa és millorar les competències digitals i desenvolupar l’esperit emprenedor entre els alumnes, que compten amb el suport de professionals en actiu d’empreses líders en el sector, els mSchools experts. Per a aquesta edició s’estableixen quatre categories. Hi haurà la de Comunitats Sostenibles; la d’Inclusió, Equitat i Educació Accessible; la d’Empresa i Serveis, i la dedicada a la Creació Artística i Cultural.
“Creixerem en participació en totes les categories que ja teníem l’any passat i hi afegim els alumnes de primària amb Scratch. Estem dissenyant el format exacte de les finals, però la idea és fer un important salt qualitatiu i quantitatiu. mSchools és un programa que vol ser assequible per a tothom, i com més participació tinguem en els mSchools Student Awards, més a prop estarem d’aquest objectiu”, assegura Forn.
POTENCIAR LA CREATIVITAT
El Mobile History Map, l’eina pionera que permet als alumnes geolocalitzar i treballar sobre continguts d’interès que siguin a prop dels centres educatius, proposa en aquesta edició nous reptes a la comunitat educativa. Les contribucions per concursar estaran vinculades a 13 llocs emblemàtics en la història de Catalunya que representen fets, èpoques i temàtiques molt diverses. L’objectiu d’aquesta iniciativa de mSchools és aconseguir aportacions de tot el país que tinguin relació amb les temàtiques exposades perquè la ciutadania pugui complementar la visita a aquests llocs amb els continguts del Mobile History Map.
“Si analitzem l’impacte immediat sobre estudiants i docents veiem com les diferents iniciatives de mSchools funcionen perquè plantegen noves metodologies dins de l’aula. Mentre que els alumnes guanyen autonomia, fomenten la seva creativitat i estan en contacte amb professionals en actiu, els docents adopten un nou rol a la classe i passen a ser acompanyants en tot el procés de desenvolupament de les aplicacions i competències digitals”, conclou Forn.
Scratch Challenge. Interacció en xarxa
La novetat més destacada dels mSchools Student Awards és la inclusió de l’Scratch Challenge. L’Scratch és un llenguatge de programació lliure que facilita la creació d’històries interactives, simulacions, jocs i animacions. Es caracteritza perquè “desenvolupa el pensament creatiu i el raonament sistemàtic i promou el treball col·laboratiu”. La convocatòria de mSchools està oberta als docents i alumnes de cicles superiors de primària i el repte que proposa es basa en els viatges.
A l’última edició d’aquests premis, impulsats per la Mobile World Capital Barcelona, en col·laboració amb la GSMA, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, s’hi van presentar 227 projectes de tot el territori català. La participació va superar els 4.000 alumnes, un 60% més que el curs anterior. Una xifra que es preveu que torni a créixer en aquesta convocatòria.