Escola 07/07/2021

L’ukelele entra a l’escola

Els docents destaquen que és un instrument versàtil, lleuger, agradable a l’oïda i que captiva els infants

3 min
L'ukelele és un instrument versàtil i lleuger que captiva els infants

Tots els que rondem la quarantena i la cinquantena, fins i tot la trentena, recordem haver assajat tardes i tardes a casa perquè el dia que tocava música la flauta dolça que havíem d’aprendre a tocar tanta sí com no sonés al més dignament possible. Avui dia els nois i noies de primària i alguns de secundària continuen barallant-s'hi a escola, però el catàleg d’instruments amb els quals la canalla es familiaritza als centres educatius és cada cop més ampli. Un dels que darrerament ha saltat a escena és l’ukelele. Alguns centres l’han conegut a través de Kunde Brand, el projecte dels joves Edgar Coll i Fredi Sánchez per crear, ara fa tres anys, una marca d’ukeleles. Tots dos sabien tocar l'instrument, esclar. “Era una bona excusa per quedar, tocar, cantar i passar una bona estona”, recorden.

Poc després van materialitzar una idea que els rondava pel cap des del principi: introduir l’ukelele a les escoles. “El nostre objectiu era motivar i ensenyar a les persones, i res millor que fer-ho començant pels joves”, afirmen. L’ukelele, apunten, “és petit, portable, econòmic, fàcil d’aprendre a tocar i ofereix moltes possibilitats per treballar la música, la qual cosa el fa adequat per a totes les edats”. Tocant l’ukelele s’entrenen, entre altres coses, el pensament lògic i verbal; la memòria visual, gestual i auditiva; la sensibilitat artística; l’escolta activa i la imaginació i improvisació, a més de permetre una millor atenció a la diversitat o conèixer de forma més dinàmica la història de la música, els estils i gèneres.

Més recursos pedagògics

Fa tan sols unes setmanes, el psicòleg i musicoterapeuta Joan Capafons va engegar la seva editorial, Capa Publisher, centrada en el desenvolupament de recursos pedagògics musicals. La primera publicació ha estat Ukelele per a mans menudes, dels pedagogs Violant Olivares i Eduardo Hernández. L’obra busca que els més menuts descobreixin l’ukelele soprano tot llegint les partitures i cançons que recull el llibre, totes pensades per puntejar i fer acords amb les cordes a l’aire o amb un sol dit i que els infants podran aprendre més fàcilment amb els àudios que inclou el volum. 

A propòsit de si plantegen l'ukelele com a substitut o com a complement de la flauta dolça, Coll i Sánchez expliquen que ells no han imposat mai cap manera de treballar a cap centre. Tot i així, puntualitzen, “és cert que nosaltres creiem que l’ukelele és un instrument molt més ric que la flauta i ofereix un ventall més ampli de possibilitats”. I assenyalen: “Mentre que amb la flauta només podem fer melodies (notes simples), amb l’ukelele podem fer melodies, harmonies (acords) i percussió, alhora que també podem cantar”. 

Alumnes de 4t de primària practicant per parelles els aspectes tècnics d'una cançó, tot fomentant l'ajuda entre iguals

Per facilitar l'ús de l’ukelele a l’escola, Kunde posa al seu abast una col·lecció de 42 videotutorials i play alongs per a l’alumnat i una guia didàctica per al professorat, un material elaborat per la Violant Olivares i l'Eduardo Hernández, mestres de música, formadors de professorat i experts en desenvolupar propostes didàctiques amb l'ukelele. Olivares explica que aquest camí fa temps que està en marxa: “Com que és un instrument que s’higienitza més fàcilment, és cert que el covid-19 ha afavorit que la seva entrada a les escoles s’accelerés, però la renovació pedagògica en què s’emmarquen les noves mirades a l’entorn de l’educació ja portava temps caminant”. “Hi ha col·lectius com l’Associació d'Ensenyants de Música de Catalunya que fa 15 anys que fan cursos amb centenars de mestres que creuen que una altra educació musical és possible i aposten per implementar noves metodologies”, continua dient la també mestra de l’Escola Fluvià de Barcelona, per a qui el fet d'introduir projectes com Ukeleles a l'escola és un senyal que hi ha ganes de transformar, motivar, buscar nous canals d'expressió i fer comunitat”. Una fita a la qual Edgar Coll i Fredi Sánchez pensen seguir aportant el seu granet de sorra: “Volem continuar sent la marca referent que promou aquest canvi en l’educació musical de les escoles”. 

En primera persona. Parlen les mestres
  • Anna Fernández - Escola Fluvià (Barcelona) “La introducció de l’ukelele a l’escola ha aportat una nova manera de treballar i d’apropar la música a les noves generacions. Els infants han acollit la iniciativa amb moltes ganes i motivació, ja que per a ells i elles és una experiència molt completa tant pel que fa a la part musical com pel que fa a l’autonomia i la responsabilitat de tenir cura del seu propi ukelele”
  • Sandra Bautista - Escola Martinet (Ripollet) “Amb l’ukelele els nens han pogut apropar-se a la musica des de la pràctica, on escolta, interpretació i creació eren sempre possibles. El que més els ha motivat ha estat gravar el seu propi disc amb cançons composades per ells mateixos. Estaven emocionats i això els empenyia a tocar millor i amb major qualitat per poder fer audible allò que buscaven mentalment. Els infants estan plens de musica, nomes cal ferla sortir!”
  • Rosa Arias - Escola Samuntada (Sabadell) “A l'escola ja enteníem la matèria de música com a part essencial del desenvolupament integral dels alumnes i la introducció de l'ukelele ens ha permès continuar en aquesta línia, afegint un recurs molt potent i obrint encara més el ventall de possibilitats que ens ofereix la música a l'hora de treballar amb els alumnes i fer-ho a més a través de parelles, petits grups o grups més nombrosos”
stats