L'art com a motor educatiu
Iniciatives escolars en què l'art és protagonista
A aquestes altures ja gairebé ningú dubta del poder transformador i educatiu de l'art, i això ho podem comprovar amb diverses iniciatives que sorgeixen en l'àmbit educatiu i que tenen l'art com a protagonista. És el cas de la iniciativa que ens arriba des de les Terres de l'Ebre, on més de 3.000 alumnes han reflexionat sobre els problemes del Delta a través de l'art contemporani. El programa L'Aula al Pati de Lo Pati - Centre d'Art de les Terres de l’Ebre ha presentat a Amposta la intervenció d’art efímer que culmina el projecte educatiu Sediments. Es tracta d’una acció de creació comunitària en la qual han participat alumnes de vint-i-set centres educatius de les Terres de l’Ebre amb la voluntat d’abordar a través de l’art els problemes de sostenibilitat del delta de l'Ebre, especialment agreujats arran de les tempestes Glòria i Filomena dels últims dos anys.
En els últims dos mesos, l'alumnat ha format part un procés de reflexió teòrica i d'un taller de modelació de bols d'argila. Un grup d'alumnes del CFA Lo Pont Amposta i l'equip de Lo Pati han col·locat aquests recipients al terra de la plaça Mari Chordà —ubicada al davant del centre d'art— per formar una silueta del delta de l'Ebre. La instal·lació és podrà visitar fins al dijous 17 de juny. "La suma d'aquestes participacions individuals representa la força del col·lectiu i, per analogia, la de les aportacions de sediments i aigua que necessita el Delta per a sobreviure", explica Alfred Porres, director del programa L'Aula al Pati. "D'una banda, el bol és un element molt bàsic que permet contenir líquids i, des del punt de vista del material, l'argila ens remet als sediments que no arriben al Delta. Així, s'estableix un diàleg entre continent i contingut, entre terra i aigua", afegeix.
L'Aula al Pati és un programa amb vocació pedagògica que va néixer el 2012, amb activitats adaptades a les diverses etapes educatives, a fi d'involucrar-hi el nombre més gran de centres educatius del territori. Es tracta d'una proposta d'intercanvi entre Lo Pati - Centre d'Art de les Terres de l'Ebre i els centres o espais educatius de les comarques del sud de Catalunya. La iniciativa vol explorar la formació fora de l'espai regulat de l'aula i busca la intersecció entre art contemporani i educació. "Un dels nostres objectius és acostar l'art contemporani no només a l'alumnat, sinó també al professorat que forma part de projectes. A més, defensem el rol social dels centres com el nostre i de l'art contemporani en general a l'hora de posar sobre la taula el debat sobre els temes d'actualitat que ens envolten. Com a centre d'art de les Terres de l'Ebre la defensa dels valors ambientals del Delta és un dels nostres pilars fonamentals", afirma Aida Boix, directora de Lo Pati.
Més art a les escoles
D'altra banda, el dimarts 15 de juny tindrà lloc al carrer del Doctor Dou 21 de Barcelona, al barri del Raval, la presentació del projecte Més ART a les escoles. Impulsat per la FEDAC, es tracta d'un projecte que vol sacsejar els projectes educatius per acostar l’art i la seva diversitat de llenguatges a tots els alumnes i educadors, com a eix creatiu d’una educació profundament humanista. Durant l’acte de presentació del projecte es farà una taula rodona on es debatrà sobre art, educació i societat. Hi intervindran, entre d'altres, Siro López, divulgador educatiu i artista multifacètic; Viqui Molins, activista social i religiosa teresiana; Maria Paczkowski, professora i investigadora en art i educació; i Sílvia Morilla, educadora FEDAC, il·lustradora i cocoordinadora del projecte Més ART a les escoles.
Com a primera activitat del projecte Més ART a les escoles, una exposició amb obres de l’artista Siro López sobre dona, infància i vellesa ha començat a recórrer aquest curs 2020/21 les escoles FEDAC de Catalunya. La mostra es podrà veure del 15 de juny i fins al 15 de juliol al carrer del Doctor Dou 21 de Barcelona, amb entrada lliure. Aquesta exposició itinerant vol estimular les activitats que acosten l’artista i la seva obra als alumnes i desmitificar els artistes com a “éssers diferents”, tocats per la vareta màgica de la creativitat. Quan arriba l’exposició a una escola, els alumnes en fan una lectura interpretativa i reflexionen sobre l’art com a eina per denunciar la violació dels drets humans i el seu paper com a recurs per despertar consciències i transformar el món. A més, els estudiants poden crear lliurement les seves pròpies obres d’art a partir de les impressions i les emocions que els ha provocat l’exposició.
Més enllà d’aquesta exposició, el projecte Més ART a les escoles es proposa integrar progressivament l’art en projectes transversals i interdisciplinaris en totes les etapes educatives de les escoles FEDAC. Diversos estudis científics demostren els beneficis de l’art en el desenvolupament cognitiu i emocional dels infants.