Comunicació audiovisual de premi
El CAC premia 17 treballs que fomenten l’educació en comunicació audiovisual a les escoles
El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha anunciat els guanyadors dels Premis eduCAC, adreçats a l’alumnat i al professorat dels centres educatius de Catalunya, que tenen com a objectiu fomentar l’educació en comunicació audiovisual. A l’edició d’enguany s’hi han presentat 88 treballs.
Els premis, que s’han reanomenat, prenen el relleu dels Premis El CAC a l’Escola i en mantenen la continuïtat quant al nombre d’edicions. L’edició d’enguany és la XIX. Un altre canvi és que els premis es lliuraran escola per escola, mitjançant un equip del Consell que es desplaçarà a cada centre escolar durant propers dies.
La consellera secretària del CAC, Laura Pinyol, responsable de l’àmbit educatiu, ha afirmat que “la temàtica abordada pels centres i els estudiants denota les preocupacions dels joves i la seva presa de consciència per denunciar les desigualtats socials”. Pinyol ha remarcat la importància dels treballs presentats i el compromís dels centres. Així mateix, emplaça més escoles i instituts a prendre-hi part de manera activa en pròximes edicions.
El jurat ha concedit 17 premis, que estan distribuïts en tres categories. La primera (A) està adreçada a l’alumnat i s’hi podien presentar des del segon cicle d’educació infantil fins a secundària postobligatòria, i té les 3 subcategories següents: treballs de ràdio, treballs de centre i treballs de centre d’educació especial. En la segona categoria (B) hi podia participar l’alumnat de secundària postobligatòria que hagués fet el treball de recerca, de manera individual o col·lectiva, i té dues subcategories: treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat i produccions audiovisuals realitzades per l’alumnat de batxillerat en el marc del treball de recerca. Finalment, a la tercera categoria (C) hi podia participar el professorat de centres educatius de Catalunya dels mateixos ensenyaments que la categoria A.
Els treballs premiats, en el cas de l’alumnat de primària, tracten, en la majoria dels casos, sobre la creació de continguts audiovisuals, amb pocs recursos tècnics i amb molta imaginació. En el cas dels alumnes de més edat, els temes tractats sovint estan centrats en la denúncia social: les violències diàries en centres amb molta diversitat, el paral·lelisme entre la persecució de les bruixes del segle XV i el racisme actual, la igualtat de gènere, els estereotips en el cinema i la desconstrucció de l’amor romàntic en els continguts audiovisuals.
Altres treballs premiats han tractat assumptes especialitzats, com un estudi de la música a la pel·lícula animada japonesa Porco Rosso, la mímica en el teatre i els poemes de Montserrat Abelló. Finalment, diversos centres han utilitzat ràdios locals per elaborar els seus projectes i en un cas s’ha presentat un curt del gènere de terror.
Podeu consultar tots els projectes guanyadors aquí.