Criatures 14/03/2014

Barcelonada

4 min

Ja fa temps que, aquells que exercim la docència a secundària , necessitem replantejar-nos permanentment el nostre treball a l’aula . Els canvis vertiginosos en l’actual marc tecnològic i social, han vinguts acompanyats de canvis substancials en la manera d’entendre i comprendre la realitat dels nostres joves. Podríem dir que conviuen de manera natural amb la complexitat i la incertesa i alhora en una connectivitat contínua que ha variat de forma sensible la seva forma d’entendre les relacions. Un amic “íntim” pot ser algú a qui no es veu gairebé mai , però amb qui es “parla” diàriament a través de les xarxes socials. La seva manera d’aprendre va molt condicionada a tots aquests factors i això ha posat contra les cordes les metodologies tradicionals. S’escolta, es fa i s’és d’una altra manera. L’atenció, qualitat imprescindible en tot aprenentatge, s’ha vist directament afectada per aquestes transformacions. S’ha imposat l’alumne multitasca, amatent a múltiples feines possibles a la vegada però poc centrat en cap d'elles. Una realitat que ens obliga a repensar les formes d’aprenentatge dels nostres alumnes per tal d’adequar-les a les seves necessitats i a l’adquisició de coneixements i competències pròpies del segle XXI. Sensibles com pocs en aquest procés d’adaptació a les noves formes d’aprenentatge, l’equip LaceNet que agrupa docents de la comarca del Bages, han dut a terme un gran nombre d’activitats en les que el seu denominador comú ha estat el treball telemàtic col.laboratiu i cooperatiu, tal com es pot comprovar a través de la seva web (http://www.lacenet.cat/) i han demostrat que les seves propostes són d’impacte i significat profund pels nois i noies que els han realitzat. En aquestes ratlles voldria destacar una de les seves experiències . Es va desenvolupar la setmana del 24 al 28 de febrer coincidint amb el Mobile Worl Congress i hi van participar vuit Instituts de Secundària: INS Cal Gravat, INS Pius Font i Quer, INS Lluís de Peguera i INS Guillem Catà (Manresa), INS Llobregat (Sallent), INS Quercus i SINS Cardener (St. Joan de Vilatorrada), INS Castellet (St. Vicenç de Castellet). L’activitat va ser batejada amb el nom inspirador de la Barcelonada en iniciar-se a l’Institut Cal Gravat de Manresa el curs 2012-2013. Després de l’èxit que va tenir , la van convertir en un projecte col.laboratiu amb la restat dels Instituts esmentats, que la van redimensionar. El seu objectiu principal és ben senzill: aconseguir que els alumnes de quart d’ESO d’aquests instituts aprenguin a moure’s i orientar-se per Barcelona amb l’ajut d’una eina ben coneguda: el seu mòbil. Els nois i noies han hagut de trobar cinc punts de la ciutat, mitjançant uns targetons amb codis QR i unes aplicacions per a mòbil amb realitat augmentada. Una activitat que ha aprofundit en les possibilitats tecnològiques del mòbil i en el coneixement del medi des d’un punt de vista experimental: moure’s per una gran ciutat vol dir prendre decisions de plans molt diversos que s’accentua quan les persones no hi viuen i desconeixen la ciutat que trepitgen. Col.laboració i cooperació són verbs fonamentals en aquestes circumstàncies, verbs que s’apunten com a imprescindibles quan es dibuixen escenaris de futur. Val a dir que una activitat d’aquesta envergadura requereix una preparació prèvia que no es fa amb poques hores. A vegades es necessita més d’un curs sencer perquè vol molta claredat en l’objectiu i molta concreció en els passos a donar. Vol coneixement tècnic i molta intel.ligència emocional. L’entesa en els acords no és possible sense generositat . Molts projectes es perden a mig camí per aquestes raons. Mai té prou reconeixement tota aquesta tasca callada silenciosa dels docents que fan del seu dia a dia un projecte innovador, col.laboratiu i exemplar sense defallir malgrat hi hagi dies que fa acte de presència la frustració. És per això que el projecte Barcelonada s’ha de conèixer, s’ha d’escampar, s’ha de reconèixer: És una experiència d’aprenentatge profund i de demostració del to i del múscul d’aquest col.lectiu docent que viu la seva professió des de la passió i la vocació en temps incerts. La Palmira Santamaria, el Jordi Marín, la Maria Estruch, el Toni Tubio, el Jaime López, el Jordi Corominas, l’Ignasi Cebrian, el Joan Carles Sampera, el Nasi Puig i Ramon Barlam, amb el suport de la resta de l’equip LaceNet-Secundària: Josep Guzman, Núria Reguant, Dolors Marina, Rosalia Muñoz, Àlex Martínez, Maria Pilar Moreno, Joan Closas, Àngels Basiana i Yolanda Garcia l’han fet possible. Els seus alumnes no ens deixen dubtes de l’èxit amb el qual es va cloure la Barcelonada. Podeu comprovar-ho a continuació: "Es una activitat molt bona, a part de que estàs aprenent t'ho passes molt bé! Crec que s'haurien d'organitzar més activitats amb altres instituts, perquè és molt maco." "La Barcelonada està molt bé ja que aprenem a moure’ns per Barcelona sols sense ningú, només amb l'ajuda d'internet i mapes." "M'ha semblat molt divertida i diferent, en general m'ha agradat molt la manera en que s'ha organitzat tot. Ha sigut molt divertit participar-hi." "Hem après curiositats de diferents llocs de Barcelona. El fet d'utilitzar les noves tecnologies és una bona idea." "Trobo que és una idea molt interessant i útil per la gent de la nostra edat." "M'ha agradat molt fer la Barcelonada, m'ho he passat molt bé. I he aprés com guiar-me per Barcelona, que pensava que el meu grup ens perdríem i ens ha sigut molt fàcil trobar els nostres punts. Espero tornar-hi l'any que ve!" "Ha sigut molt divertit, ben organitzat i molt útil. Sola la majoria de punts no els hagués pogut trobar, en canvi en grup ho hem aconseguit..." "Crec que ha sigut una activitat interessant, per poder aprendre a desplaçar-nos en una ciutat tan gran, ja que mai sabrem si en el futur ens pot fer falta." Podeu veure també: http://diarieducacio.cat/barcelonada/ http://barcelonada.cat/

stats