Blog | L'apunt docent
07/10/2011

Una part del llegat de l'Steve Jobs

Al llibre de matemàtiques de sisè hi ha un histograma sobre el número d'hores que destinen els alumnes d'una classe mirant la tele. A la pissarra faig una taula inicialment per fer la mateixa pregunta als meus alumnes però quan començo a fer ratlles crec que és oportú allargar les preguntes al número d'hores d'ordinador i el número d'hores de consoles vàries. Els temps canvien. Quan jo tenia la seva edat, a la televisió, que a casa ja era en color després del Naranjito, amb prou feines hi havia els dos canals estatals i un nadó anomenat TV3; no hi havia ni ordinadors i les consoles de jocs consistien en l'apassionant moviment d'uns palets picant una pilota simulant una partida de tenis. L'histograma de la classe va més o menys com m'imaginava: la majoria gaudeix d'un oci molt diversificat a casa i combinen les pantalles segons el parer (o la manca de parer) dels pares. Tot s'avança i la supressió del setè i el vuitè no han ajudat gaire al seny consumista; si és que consum i seny poden posar-se a la mateixa frase és clar. Quan acabin la primària aquesta canalla haurà vist més pantalles i teclejat més botons que la majoria de mortals que vam néixer el segle passat en tota la vida. I després vindrà el mòbil:

un súper smartphone carregat d'aplicacions per fer la vida més fàcil i amb més lligam a la dependència tecnològica. Em pregunto si l'escola té l'obligació - o no- d'aturar en certa mesura aquest fet que sembla imparable. Crec que cal utilitzar les TIC, aprendre'n les possibilitats però mai oblidant l'alternativa més manual o més bàsica que van aprendre els nostres avis: les calculadores estan molt bé però el càlcul mental és molt millor. No ens podem permetre que els nostres joves no sàpiguen espavilar-se en un món com el que preveuen (o desitgen) alguns visionaris que pronostiquen una involució tecnològica com a una única via per aturar el col·lapse total de recursos mundials*. Per Internet corria una foto d'una cinta de casset i un llapis junts amb aquest text : "Els nostres fills mai sabran la relació que uneix aquestes dues coses". * Vegeu l'imprescindible reportatge "Comprar, llençar, tirar".