T. GILBERT

Tres maletes plenes d'històries (i de vida)

Selecció per impulsar la lectura i el debat a l'escola

Darrere el taulell d'una biblioteca es poden observar quines són les necessitats dels mestres, dels professionals de l'educació. L'Amàlia Ramoneda, bibliotecària de l'Associació de Mestres Rosa Sensat, parlava amb professors que li demanaven títols per treballar la coeducació a l'aula. I els confegia llistes per orientar-los, perquè els poguessin servir per generar debat sobre el tractament de gènere. Partint d'aquí, amb la Rosa Mut, bibliotecària de la Biblioteca Artur Martorell de Barcelona i presidenta de l'Associació Catalana d'Amics del Llibre per a Infants, i amb el suport de les educadores Anna Piguillem i Mercè Otero, van fer el salt per elaborar un discurs que tingués presents les diferents cares del concepte polièdric de la coeducació.

El repte que es plantejaven era "fer una selecció de lectures exemplificadores del tema, triades sota el criteri de qualitat gràfica i literària, capaces de generar interès i amb capacitat de seducció per fer lectors. Sense deixar-se portar pel pes del missatge que volia transmetre". Per què? "Perquè les criatures i els joves volen bones històries, valoren les narracions ben construïdes, amb protagonistes ben definits; des de ben petits saben molt bé quan són davant una narració que emociona, diverteix, fa pensar... o una lliçó, un advertiment davant d'una determinada actitud", explica l'Amàlia Ramoneda. "Quan ens vam plantejar fer una selecció bibliogràfica teníem clar que l'objectiu era animar a llegir, crear hàbits lectors, perquè cada dia es llegeixi una mica, que aquesta mica cada vegada sigui més gran i que un llibre porti a un altre llibre", expliquen.

Així van anar fent la bibliografia, que finalment va guanyar el premi 8 de Març-Maria Aurèlia Capmany, de l'Ajuntament de Barcelona, que permetia a les autores muntar l'exposició amb tres baguls amb un centenar de llibres cadascun (dos per a educació infantil i primària, i un per a educació secundària).

Punt de trobada

A l'escola Jaume I de Barcelona, les maletes s'hi van estar un mes sencer. Van estar exposades a la biblioteca escolar. L'Àngels Boza, bibliotecària de l'escola, mestra i cap d'estudis, recorda la bona acollida que va tenir el material, perquè "el tema de gènere és molt important de tractar-lo a l'aula; a partir de 3r i 4t hi ha una tendència a separar-se els nens de les nenes i les nenes dels nens". Potser "és per naturalesa o per imitació cultural, però el cas és que hi ha una separació i per això s'ha de tenir molt present per treballar-ho".

Amb els llibres de les maletes, els alumnes triaven els que es volien llegir i després en feien una presentació als companys. "Va ser una experiència molt bona, perquè el material estava especialment triat", conclou la mestra.