BERNAT VILARÓ

Orientar el futur a partir del treball de recerca

El TecnoCampus engega els tallers Inspira per ajudar els estudiants a decidir la temàtica del seu treball de recerca. Un primer pas per decidir el seu futur

“De què faré el meu treball de recerca?” o “Com el puc enfocar per crear un nou servei o producte?” Són algunes de les preguntes que es fan els joves estudiants de primer de batxillerat a final de curs, a l’hora de triar la temàtica d’aquest treball obligatori que faran al llarg de l’any següent.

Sovint l’èxit d’un treball de recerca (TR), o simplement la motivació que hi posi l’estudiant, no vindrà condicionada per la facilitat de trobar informació ni pels continguts de les entrevistes o enquestes que s’hi facin. L’alumne se sentirà més o menys còmode i entusiasmat si el seu treball l’ha pogut triar ell, o si almenys ha pogut enfocar a la seva manera el tema que li ha proposat el seu institut.

Davant d’aquesta evidència, el TecnoCampus proposa el projecte Inspira, una iniciativa que per primer cop reuneix un grup d’estudiants amb experts en emprenedoria amb la finalitat de donar-los suport i assessorament a l’hora de triar i començar a dissenyar el seu treball de recerca.

Creativitat i mètode

Inspira va arrencar a mitjans de febrer amb una sessió de creativitat celebrada a l’espai InnoLAB a càrrec de la professora Ester Bernadó. Segons explica Bernadó, a la sessió tant hi havia alumnes que “no tenien ni idea” de com enfocar el seu treball com estudiants que tenien propostes però poc concretades “i que no sabien com abordar-les”. “A vegades els falta saber si un projecte és factible o no, no saben per on començar i els falta metodologia”, continua la professora del TecnoCampus. Per exemple, una noia d’un institut de Sitges proposava com a TR decorar amb colors el sèrum dels hospitals infantils. A la sessió d’Inspira se la va ajudar a concretar el projecte i se li va donar informació per al treball. Així, la iniciativa pretén “oferir coses que alguns centres no donen als alumnes, com ara tècniques de creativitat i propostes per dotar de valor afegit els TR dels estudiants”.

Amb l’objectiu que tothom sortís de la trobada amb una idea concreta sobre el tema del seu treball, els alumnes que hi van participar van entrar en una segona fase, la de saber si és viable o no transformar la seva idea inicial en un producte o servei. Laia Vilà, tècnica del servei d’emprenedoria del TecnoCampus, els va ajudar en aquest aspecte més pràctic. El programa va incloure des d’un taller de creativitat, amb diferents eines i dinàmiques per fer sorgir les primeres idees dels projectes, fins a una sessió que ajudava a orientar la idea cap a un possible negoci d’èxit.

Una de les organitzadores de la iniciativa Inspira, Aina Fernández, explica que la incertesa que tenen els estudiants alhora de triar el tema del seu treball de recerca sovint “depèn molt del centre i del professor que els toca”. “Alguns alumnes van molt perduts i els tutors només els fan indicacions molt vagues”, afegeix. “D’altra banda, altres estudiants de batxillerat tenen algun professor que els dóna molt suport i que els ajuda molt a l’hora de tenir contactes i enfocar bé el tema”, diu Aina Fernández.

Acompanyament

Sobre la iniciativa Inspira, Aina Fernández reitera que “el que més valora l’alumnat és el suport personal”. O el que en paraules tècniques es coneix com a mentoratge. L’estudiant, doncs, troba en aquest projecte del TecnoCampus “algú al seu costat que l’ajuda a donar forma a les seves inquietuds o a donar entitat a la idea que ha tingut”.

La segona sessió es va fer el 28 de març, i la bona acollida de la iniciativa farà que es repeteixi en funció de les peticions que arribin dels mateixos estudiants, que s’hi poden inscriure a la pàgina web del TecnoCampus per participar en pròximes sessions (www.tecnocampus.cat).

A la pràctica, l’Inspira proposa, com a consells per orientar el TR, escollir una temàtica pròxima, alguna cosa que afecti l’alumne, l’inquieti o desperti el seu interès des del seu entorn més immediat. Això garanteix un accés fàcil. Tot seguit s’aconsella anar a les fonts directes per obtenir la informació, ja que la xarxa ha de ser una eina més, no la principal, perquè res substitueix el contacte directe amb els testimonis de primera mà.

L’Inspira també recomana buscar assessorament professional, ja que els experts podran guiar l’estudiant, enfocar el seu treball i dir-li quines fonts informatives són les més adequades. Aquesta iniciativa del TecnoCampus també pretén que l’alumne aprofiti el TR per buscar la seva pròpia vocació i triar els estudis universitaris posteriors. Només cal que es pregunti a ell mateix si li agradaria dedicar-se els pròxims anys com a estudiant (o en un futur professional) a aquell projecte tractat en el treball. Inspira també aconsella que l’estudiant de batxillerat sigui atrevit i creatiu, ja que a vegades les idees més esbojarrades acaben sent les que són més profitoses.