MARTA ESPAR

Llegir a l’ombra

Estiu. Vacances. Aigua. Mar. Muntanya. I, per què no, també lectura… Deixar que tota la família busqui el seu raconet, a l’ombra d’un para-sol o d’un arbre, amb una bona lectura entre les mans… I és que hi ha tot un món de possibilitats a les llibreries més enllà dels quaderns de vacances. “Quan arriben aquestes dates, els llibreters busquem les lectures més idònies per a totes les edats”, explica Fe Fernández Villaret, de la Llibreria L’Espolsada (www.lespolsada.cat), a les Franqueses del Vallès. I recomana, per exemple, un llibre artístic per esplaiar-se i pintar amb els nens petits, “ara que els horaris no et fan estar pendent de quan cal recollir i tenim temps per compartir amb ells”.

Durant el curs, continua la llibretera, “entre l’escola i les extraescolars, fan mil coses i no tenen temps ni per avorrir-se, ni per contemplar, ni per agafar el conte o el llibre que més els agradi”. Perquè, això sí, aquesta llibretera recomana que el nen o nena pugui entrar a la llibreria -si pot ser sol amb els pares o els avis-, de manera que del fet d’escollir i remenar l’exemplar que més els sorprengui o els agradi se’n faci un ritual especial.

Per als més grans, diu Fernández Villaret, l’estiu pot ser el moment d’encarar algun repte de lectura, és a dir, algun clàssic que vagi més enllà de la típica història d’amor o aventures i els plantegi nous temes i pensaments.

I és que a l’estiu, fora dels farragosos horaris marcats durant el curs, “és el temps ideal perquè els infants adoptin la lectura com a un plaer”, explica Maria Rosa Mercader, mestra de cicle inicial de l’Escola Carles de Fortuny d’Esponellà. I si es descobreix el plaer i la lectura esdevé un hàbit, els beneficis són enormes: “Amb la lectura els infants no són espectadors passius d’una història sinó que són descobridors de personatges, llocs, situacions molt diverses que entren a formar part de la seva imaginació i l’enriqueixen. Aquesta descoberta també els ajuda en la concentració i els dóna l’agilitat mental necessària per interpretar, relacionar, comprendre i facilitar tot el procés d’aprenentatge”, detalla la mestra. A més, afegeix, amb la lectura els nens adquireixen un bon maneig del llenguatge i van incorporant sense adonar-se’n molt més vocabulari. I si la lectura és compartida amb pares o avis, s’estableixen lligams afectius, que es reforcen quan es comenta o es fan recomanacions.

Però convidar a la lectura els nanos 2.0 no és una tasca fàcil i per això els experts acostumen a insistir en la importància que té que visquin en primera persona el fet que la lectura diverteix i entreté d’una manera activa i permet una experiència de plaer. “Penso que en un món tan entregat a les pantalles, els llibres són una finestra oberta a la imaginació i a la creativitat”, continua Mercader, per qui “el contacte amb la natura i un bon llibre omplen de salut física i mental”. Com molt bé diu el poeta anglès Joseph Addison, la lectura és a la ment el que l’exercici és al cos.